Programmalijn Algemene middelen | Begroting voor | Begroting na | Rekening | % | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
PKB | 48 | 548 | 1.310 | 239% | 762 |
Reserves | 5.983 | 15.284 | 15.567 | 102% | 284 |
Overig | 308.872 | 350.393 | 353.340 | 101% | 2.947 |
Saldo baten | 314.903 | 366.225 | 370.218 | 101% | 3.993 |
PKB | 27.876 | 27.026 | 29.776 | 110% | -2.750 |
Kapitaallasten | -7.593 | -6.844 | -6.763 | 99% | -81 |
Reserves | 4.293 | -2.754 | -1.327 | 48% | -1.426 |
Overig | 50.240 | 35.241 | 29.803 | 85% | 5.438 |
Saldo lasten | 74.816 | 52.669 | 51.489 | 98% | 1.181 |
Saldo Algemene middelen | 240.087 | 313.556 | 318.729 | 102% | 5.173 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Begroting voor wijziging 2022 | Begroting na | Rekening | % | Verschil |
Baten
Financiering | 10.393 | 11.444 | 6.388 | 56% | -5.055 |
---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | 42.139 | 42.749 | 45.675 | 107% | 2.926 |
Overheadkosten | 139 | 139 | 727 | 523% | 588 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 5.983 | 15.784 | 16.334 | 103% | 551 |
Uitkeringen gemeentefonds | 256.249 | 296.110 | 301.093 | 102% | 4.983 |
Totaal baten | 314.903 | 366.225 | 370.218 | 101% | 3.993 |
Lasten | |||||
Financiering | 24.111 | 7.698 | 3.785 | 49% | 3.914 |
Lokale heffingen | 1.973 | 1.975 | 1.748 | 89% | 227 |
Overheadkosten | 41.016 | 42.491 | 46.212 | 109% | -3.720 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 7.178 | 505 | -256 | -51% | 761 |
Post onvoorzien | 539 | ||||
Vennootschapsbelasting | |||||
Totaal lasten | 74.816 | 52.669 | 51.489 | 98% | 1.181 |
Saldo algemene dekkingsmiddelen | 240.087 | 313.556 | 318.729 | 102% | 5.173 |
Financiering: € 4.975.000 nadeel in de baten, € 4.853.000 voordeel in de lasten
Treasury
Op treasury is een nadelig resultaat van € 120.000 gerealiseerd. Dit bestaat uit de volgende drie delen:
- Om de aangroei van de belegging in het Appa fonds te kunnen verzilveren worden de participaties jaarlijks verkocht en tegelijkertijd weer nieuw aangekocht. Aangezien de intrinsieke waarde van de belegging per 31-12-2022 lager was dan de boekwaarde heeft er geen transactie plaatsgevonden. De transactie stond begroot voor een bedrag van € 5.600.000 miljoen. Dit levert een nadeel van € 5.600.000 miljoen op bij de inkomsten en een voordeel bij de uitgaven voor hetzelfde bedrag. Per saldo budgettair neutraal.
- De sterk opgelopen rente en hoge inflatie in 2022 heeft geleid tot een negatieve waardeontwikkeling van de belegging in het Appa fonds. De waarde is € 764.000 lager dan de boekwaarde. Voor € 40.000 was vorig jaar reeds een voorziening getroffen. Dit betekent een nadeel ten opzichte van de begroting van € 720.000. Voor een bedrag van € 614.000 was hiermee reeds rekening gehouden in de FinRap. Richting einde jaar is de waardedaling onder invloed van een stijgende rente verder opgelopen. De verwachting van de fondsbeheerder is dat deze Europese ontwikkeling een tijdelijk karakter heeft en er de komende 2-3 jaar herstel plaatsvindt. Advies van de fondsbeheerder is om de participaties nu niet te verkopen.
- Door de sterk opgelopen rente in Europa in de 2e helft van 2022 zijn de rente inkomsten over 2022 circa € 600.000 hoger dan begroot. In de FinRap was reeds rekening gehouden met € 200.000 meer rente dan begroot. Dit was aan de voorzichtige kant zoals nu is gebleken.
Lokale heffingen: € 2.873.000 voordeel in de baten
Een uitgebreide toelichting op de lokale heffingen is opgenomen in de paragraaf Lokale Heffingen. Het resultaat op de lokale heffingen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
OZB
Eigen prognose o.b.v. prognose BsGW d.d. 31/12/22. Als gevolg van een hogere dan geprognosticeerde toename van areaal en resultaten uit vorige jaren is de meeropbrengst van de totale OZB € 2.874.000. Met betrekking tot voorgaande jaren is dat € 846.000, met betrekking tot het huidig boekjaar € 2.028.000.
Er is altijd een verschil tussen prognose en realisatie en dit is in lijn met de stijgende beweging die tevens in de Finrap aan uw raad is gemeld (en Vorap). Om de komende jaren realistischer te kunnen begroten en de verschillen te verkleinen is de berekeningssystematiek van de prognoses geanalyseerd en aangepast.
Overheadkosten: € 2.929.000 nadeel in de lasten
Huisvesting
De bijdrage aan VVE Maaswaard is hier wel geboekt maar niet begroot, dit veroorzaakt een nadeel van € 110.000. Meer uitgave aan klein onderhoud ambtelijke gebouwen veroorzaken een nadeel van € 130.000.
Overheadkosten Concern
Betreft nadeel toerekening overheadkosten doordat minder uren op projecten zijn verantwoord dan verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door vacatureruimte, ziekte en inzet op onrendabele activiteiten.
Overige
Het restantsaldo binnen overhead op baten en lasten wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen.
Overige algemene dekkingsmiddelen: € 2.252.000 voordeel in de lasten
In de begroting is een bedrag van € 118.000 opgenomen voor onvoorziene adviezen en onderzoeken. In 2022 zijn niet al deze middelen nodig geweest. Ook is er in de begroting 2022 een bedrag van € 620.000 voor het kwaliteitsimplusbudget. Door het na-ijleffect van corona heeft de besluitvorming en uitvoering later plaatsgevonden hierdoor heeft er bijna geen realisatie plaats gevonden in 2022. Dit staat gepland voor 2023.
Uitkeringen gemeentefonds: € 4.983.000 voordeel in de baten
Als gevolg van de meicirculaire, septembercirculaire en decembercirculaire is de omvang van de uitkeringen uit het gemeentefonds gestegen. Over de ontwikkelingen van de mei- en septembercirculaire is uw Raad middels respectievelijk RIB 2022-94, RIB 2022-142 en de FinRap 2022 geïnformeerd.
Het saldo op de uitkeringen uit het gemeentefonds bedraagt € 4,9 miljoen voordelig ten opzichte van de begroting na wijziging (FinRap 2022). Dit bedrag is inclusief een nadelige correctie voorgaande jaren (2020 en 2021) ten bedrage van € 0,4 miljoen.
Het verschil tussen de bij de FinRap 2022 bijgestelde begroting 2022 en de eindstand decembercirculaire 2022 bedraagt (exclusief de nadelige correctie voorgaande jaren ten bedrage van € 0,4 miljoen) € 5,3 miljoen en is als volgt te verklaren:
- Taakmutaties decembercirculaire € 4,4 miljoen waaronder:
- Energietoeslag (tegemoetkoming 2023 reeds in 2022 beschikbaar gesteld) na aftrek van het bedrag (€ 3,0 miljoen) dat reeds bij de FinRap 2022 is voorzien: € 0,8 miljoen
- Tegemoetkoming inkomstenderving gemeenten 2021 (COVID-19): € 1,4 miljoen
- Overige tegemoetkomingen COVID-19: € 0,2 miljoen
- Maatschappelijk opvang en OGGZ: € 0,7 miljoen
- Overige taakmutaties: € 1,3 miljoen
- Niet geclaimde taakmutaties septembercirculaire: € 1,0 miljoen waaronder:
- Invoeringskosten omgevingswet: € 0,7miljoen
- Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb): € 0,1 miljoen
- Netto resultaat decembercirculaire: € 0,1 miljoen nadelig (hoeveelheidsverschil op m.n. de maatstaf bijstand)
Post onvoorzien
De post onvoorzien van de gemeente Venlo bedraagt afgerond € 539.000. Conform raadsbesluiten is er gedurende 2022 op 2 momenten onttrokken aan de post onvoorzien. Eenmaal ten behoeve van ondersteuning Oekraïense oorlogsslachtoffers, andermaal vanwege het instellen van het Venlo Fonds. De volledige post onvoorzien is daarmee ingezet. Er valt géén bedrag meer vrij naar het resultaat. Zie onderstaande specificatie:
Raadsvergadering | Besluit | Omschrijving | Programma | Bedrag |
---|---|---|---|---|
23-3-2022 | RB 2022-023 | Ondersteuning Oekraïense oorlogsslachtoffers | AM | € 102.500 |
28-9-2022 | RB 2022-065 | Venlo Fonds | 1. Gezond en | € 436.000 |
Totaal | € 538.500 |