Het programma Welvarend Venlo is de economische motor binnen het programmamanagement. Het behouden en versterken van goede lokale economische omstandigheden draagt bij tot een welvarende gemeente, wat zich uit in bedrijvigheid en werkgelegenheid. Kristallisatiepunten zoals Brightlands Campus Greenport Venlo en Crossroads Limburg hebben voor dynamiek binnen de speerpuntsectoren gezorgd. In ruimtelijke zin vormde de Venlose werklocaties en Tradeports de economische hotspots en het fundament . De thema’s kennisinfrastructuur & arbeidsmarkt, (innovatieve) economie en mobiliteit doorsnijden de economische speerpuntsectoren en de ruimtelijke benadering en vormen dan ook de drie programmalijnen waarlangs de verantwoording van het programma Welvarend Venlo over 2022 wordt afgelegd.
De centrale doelstelling van dit programma is de economische positie van Venlo verder uit te bouwen met een brede, duurzame en innovatieve economische basis, die excelleert op de cross-overs tussen een beperkt aantal economische sectoren en adequate bereikbaarheid.
In algemene zin zijn de in de begroting opgenomen doelen voor 2022 bereikt. Gelet op onze indicator economische groei, kan worden opgemaakt dat Venlose economie zich in 2021 nog beter heeft hersteld van de gevolgen van de coronapandemie dan de provinciale en nationale economie. Dit betekent dat de trend van bovengemiddelde groei van de toegevoegde waarde die in 2019 zichtbaar was zich krachtig heeft doorgezet. Dat de economische dip in 2020 lokaal iets geringer was dan provinciaal en nationaal past in dat beeld. Cijfers over 2022 ontbreken nog, maar alles wijst er op dat de trend van de afgelopen jaren zich heeft doorgezet.
Binnen het programma Welvarend is ook in 2022 weer nauw samengewerkt met strategische partners waaronder Ondernemend Venlo en de kennisinstellingen. Bovendien was er een nauwe link met de regio als het gaat om uitvoering en realisatie.
Baten / Lasten | Begroting | Rekening | % | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
4. Welvarend Venlo | Baten | 9.589 | 11.845 | 124% | 2.255 |
Lasten | 15.774 | 17.975 | 114% | -2.201 | |
Saldo baten en lasten | -6.185 | -6.130 | 99% | 55 | |
Onttrekkingen aan reserves | Baten | 2.337 | 3.498 | 150% | 1.161 |
Toevoegingen aan reserves | Lasten | 3.780 | 3.879 | 103% | -99 |
Saldo verrekening met reserves | -1.443 | -381 | 26% | 1.062 | |
Totaal resultaat programma | -7.628 | -6.511 | 85% | 1.117 |
Middelen per programmalijn | Baten / Lasten | Begroting na wijziging 2022 | Rekening 2022 | % | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Kennisinfra en arbeidsmarkt | Baten | 112 | 303 | 271% | 191 |
Lasten | 736 | 775 | 105% | -39 | |
Subtotaal Kennisinfra en arbeidsmarkt | -624 | -472 | 76% | 152 | |
Economie | Baten | 10.678 | 13.005 | 122% | 2.327 |
Lasten | 14.058 | 15.478 | 110% | -1.420 | |
Subtotaal Economie | -3.380 | -2.473 | 73% | 907 | |
Mobiliteit | Baten | 1.137 | 2.034 | 179% | 898 |
Lasten | 4.761 | 5.601 | 118% | -841 | |
Subtotaal Mobiliteit | -3.624 | -3.567 | 98% | 57 | |
Totaal resultaat programma | -7.628 | -6.511 | 85% | 1.117 |
Kredieten | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmalijn | Krediet | Realisatie | Realisatie | Restant | Begrote | Prognose uitgaven 2022 | % |
Kennisinfra en arbeidsmarkt | 0% | ||||||
Economie | 26.624 | 22.417 | 1.545 | 2.662 | 1.807 | 1.555 | 86% |
Mobiliteit | 48.222 | 19.697 | 6.048 | 22.477 | 13.752 | 6.827 | 44% |
Totaal kredieten | 74.846 | 42.114 | 7.593 | 25.139 | 15.559 | 8.382 | 49% |
In de Financiële Samenvatting onderdeel Restantkredieten is aangegeven op welke kredieten de grootste afwijkingen t.o.v. de begrote uitgaven 2022 zijn ontstaan. Oorzaken zijn vertraging in de voorbereiding en of aanbesteding maar ook leveringsproblemen zorgen voor stagnatie.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de verantwoording van de kredieten per programmalijn.