OVERZICHT VAN BATEN EN LASTEN EN DE TOELICHTING

Baten en lasten in de jaarrekening per programma

Programmalijn Wonen

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

Baten

20.445

14.037

12.439

89%

-1.598

Lasten

25.517

21.319

20.143

94%

1.175

Saldo Wonen

-5.072

-7.282

-7.705

106%

-422

Programmalijn Wonen

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

PKB

112

112

171

152%

59

Reserves

3.409

2.493

2.699

108%

206

Overig

16.924

11.431

9.569

84%

-1.862

Saldo baten

20.445

14.037

12.439

89%

-1.598

PKB

7.904

7.959

7.105

89%

854

Kapitaallasten

1.647

995

-356

-36%

1.351

Reserves

1.963

3.313

4.870

147%

-1.557

Overig

14.003

9.053

8.525

94%

528

Saldo lasten

25.517

21.319

20.143

94%

1.175

Saldo Wonen

-5.072

-7.282

-7.705

106%

-422

Omgevingsvergunningen leges: € 1.077.000 voordeel op de baten
Er zijn € 1,1 miljoen meer leges gerealiseerd dan begroot. De realisatie valt € 400.000 lager uit dan bij de FinRap gemeld. Dit komt doordat we bij één grote aanvraag in afwachting waren van een reactie van de Provincie op een stikstofberekening. Deze aanvraag is daarom pas in 2023 verleend. We zien dat er meer grote aanvragen zijn ingediend dan verwacht. De verwachting is dat er een verband is met de verwachte invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen(toen nog 1 januari 2023 en later 1 juli 2023) en de onzekerheden in de ontwikkeling van stikstofproblematiek.

Omgevingsvergunningen niet leges: € 170.000 voordeel op de baten en € 221.000 nadeel op de lasten
De baten bestaan uit twee opgelegde dwangsommen, een van € 20.000 en een van € 150.000. Er is een voorziening van € 170.000 dubieuze debiteuren getroffen voor de twee openstaande dwangsommen. Daarnaast vindt de verantwoording t.a.v. verlofsparen centraal als onderdeel van de PKB plaats.

Vastgoed: € 508.000 voordeel op de baten en € 1.104.000 nadeel op de lasten
Inkomsten:

  • Grotere opbrengst verkoop reststroken door extra inzet conform college opdracht. +370.000
  • Incidentele uitkering van verzekering ontvangen inzake brandschade Bergstraat 58 te Tegelen.
  • Tegenover beide opbrengsten staan ook extra kosten. +225.000
  • Minder pachtopbrengsten wegens verkoop gronden. -90.000

Uitgave:

  • Pilot project verduurzaming De Hamar op verkeerde post geboekt. Bij programma 6 Circulaire, duurzame hoofdstad wel begroot maar niet geboekt. -70.000
  • Uitgaven energiekosten en klein onderhoud KOR niet begroot, wel uitgaven. -110.000
  • Er zijn energiekosten bijgeraamd middels de FinRap welke lager zijn uitgevallen dan ingeschat. +165.000
  • Kosten voor extra inhuur o.a. verkoop reststroken en Axxerion, project verduurzaming etc. -475.000
  • Compensatie bouwkavels Maasdal conform collegebesluit. -400.000
  • Kosten herstel brandschade Bergstraat 58 niet begroot. Uitkering van de verzekering is op de post inkomsten geboekt. -200.000

Monumentale panden: € 126.000 nadeel op de baten en € 127.000 nadeel op de lasten
Op 25 maart jongstleden heeft de Provincie Limburg de definitieve subsidiebeschikking verleend voor het restaureren en herbestemmen van het rijksmonument Watertoren te Tegelen. Hoewel de restauratiewerkzaamheden volledig zijn uitgevoerd heeft er geen herbestemming van de Watertoren plaatsgevonden. Er is dus maar deels aan de subsidievoorwaarden voldaan. Om die reden heeft de Provincie Limburg besloten een deel van het in 2015 voorlopig verleende subsidiebedrag ten bedrage van € 125.900 terug te vorderen van de gemeente Venlo. Dit bedrag is inmiddels door de gemeente terugbetaald aan de Provincie.
Naar aanleiding van de definitieve subsidiebeschikking van de Provincie voor het restaureren en herbestemmen van het rijksmonument Watertoren, is een deel van deze provinciale, maar ook van de gemeentelijke subsidie teruggevorderd van de eigenaar. Dit levert een voordeel op van € 136.800.
Hiernaast is voor de investeringen Wonen in Erfgoed nagegaan of de bijdragen in activa van derden voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Dit is niet het geval. De bestedingen over de afgelopen drie jaar zijn hierdoor in één keer ten laste van het resultaat geboekt: een nadeel van € 264.000.

Pilot omgevingsplan: € 191.000 voordeel op de lasten
In 2022 is op tijdelijke inhuurbasis een beleidscoördinator Omgevingsvisie en Omgevingsplan begonnen. Dit contract is echter vroegtijdig beëindigd, terwijl was voorzien in de inhuur voor een heel jaar. Het is echter niet gelukt om een nieuwe beleidscoördinator te vinden voor 2022. Voor 2023 is dit inmiddels wel gelukt, gelet op het hernieuwde uitstel van de Omgevingswet past dit ook in de planning. De kosten voor het Omgevingsplan zijn door het uitstel van de wet ook deels verschoven van 2022 naar 2023. Tot slot heeft het aanbestedingstraject van de Omgevingsvisie meer tijd in beslag genomen dan verwacht, in eerste instantie kon er geen geschikt bureau gevonden worden. In totaal € 94.000 onderuitputting.
Daarnaast worden uit dit budget ook nog lopende bestemmingsplannen bekostigd, waarvan de gemeente opdrachtgever is. Deze zijn echter beperkt gebleven, enerzijds omdat de meeste bestemmingsplannen door particuliere initiatiefnemers worden opgesteld en betaald, anderzijds omdat bestemmingsplannen waarbij de gemeente opdrachtgever is veelal voortvloeien uit gemeentelijke projecten en ook daaruit bekostigd worden. Bovendien worden er geen bestemmingsplannen meer geactualiseerd, omdat de actualiseringsverplichting is opgeheven en wij ons volledig richten op het Omgevingsplan in het kader van de Omgevingswet. Daarnaast is de Omgevingswet opnieuw uitgesteld tot 1 januari 2024. Door het voortdurend uitstellen van de wet zijn wij ook nog geen verplichtingen aangegaan met externe adviesbureaus voor het opstellen van het Omgevingsplan. Een aanbestedingstraject voor het maken van het Omgevingsplan wordt momenteel voorbereid. Onderuitputting: € 86.000.

Passend woningaanbod: € 167.000 voordeel op de lasten
Bij de begrotingsbehandeling 2022 heeft de raad middels amendement budget beschikbaar gesteld voor het instellen van verhuisvouchers. Doelstelling van de verhuisvoucher is het bevorderen van de doorstroming door senioren in een eengezinswoning te verleiden naar een levensloop-bestendige woning. In 2022 is gestart met het opstellen van de regeling. Hierbij is in eerste instantie de samenwerking gezocht met de woningcorporaties en de provincie. Insteek was om zoveel mogelijk activiteiten en budgetten te bundelen om zo de regeling zo effectief en breed mogelijk in te zetten. Met name onduidelijkheid over mogelijk aanvullend budget vanuit de provincie heeft ertoe geleid dat pas in de tweede helft van 2022 bekend was welke partijen een rol spelen bij de verhuisvoucher. Hierbij is nu ingestoken op een gemeentelijke regeling waarbij de corporaties, zorgpartijen en Incluzio aangehaakt zijn om de regeling onder de aandacht te brengen en eventueel te helpen bij de aanvraag. Over de werkwijze is eind 2022 overeenstemming bereikt met de betrokken partijen. Verzoek is daarom het budget van 2022 over te hevelen naar 2024 (voor 2023 is immers budget), zodat er twee jaar gebruik gemaakt kan worden van de verhuisvoucher, zoals ook bedoeld door de raad. In de begroting is voor 2022 ook incidenteel budget opgenomen van € 20.000 voor het opzetten van een dynamische monitoring wonen. Dit is afgerond, maar heeft minder gekost.

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59