PARAGRAFEN

Rekenkameronderzoeken

Sinds 2019 wordt de interne doorwerking van de aanbevelingen van de onderzoeken van de rekenkamer, gericht aan ons als college, periodiek gemonitord. Op twee momenten in de P&C-cyclus wordt deze monitoring vastgelegd, te weten in de jaarrekening en de begroting. In de begroting kijken wij vooruit en rapporteren we over het onderzoeksprogramma van de rekenkamer voor het komende jaar. In de jaarrekening kijken wij terug op welke rekenkameronderzoeken het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden en wat de stand van zaken van de interne doorwerking van de aanbevelingen is.

Om het proces van de interne doorwerking van de aanbevelingen goed te stroomlijnen, is het interne proces 2022 geactualiseerd, waarbij taken, rollen en verantwoordelijken zijn belegd. Zo wordt er na publicatie van een rekenkameronderzoek een plan van aanpak opgesteld met acties, planning en deadlines die nodig zijn om de aanbevelingen op te volgen en te borgen in de organisatie. Tijdens de kwartaalgesprekken tussen directie, Hoofd en programmamanager wordt de stand van zaken van de interne doorwerking van de aanbevelingen periodiek gemonitord en vindt, indien nodig, bijsturing plaats.

Op uitnodiging geven de concerncontroller en de kwaliteitsadviseur bestuurlijke besluitvorming twee keer per jaar een toelichting in de auditcommissie op de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen van de rekenkameronderzoeken.

In deze paragraaf wordt gerapporteerd over de volgende rekenkameronderzoeken:

  1. Onderzoek 'Arbeidsmarktbeleid in Venlo - een analyse van de arbeidsmarkt, het gemeentelijk beleid en het instrumentarium'
  2. Onderzoek ‘Nieuw woonbeleid in Venlo. Wat gaat goed, Wat kan beter?’
  3. Rekenkamerbrief ‘Onderzoek naar meldingen openbare ruimte (MOR): Venlo vergeleken met andere gemeenten’
  4. Stand van zaken toezeggingen wethouder A. Vervoort inzake ‘Opvolgingsonderzoek schuldhulpverlening in Venlo’ (besluitvormende raadsvergadering 22 december 2021)

Op 12 januari jl. bent u reeds geïnformeerd (raadsinformatiebrief 2022-166) over de wijze waarop door BsGW uitvoering wordt gegeven aan de aanbevelingen uit het desbetreffende onderzoek. Ook de door uw raad vastgestelde aanbevelingen uit de onderzoeken naar leegstandsbeleid en burgerparticipatie zijn niet opgenomen in deze rapportage.

Het eerder genoemde vastgestelde plan van aanpak per rekenkameronderzoek vormt de basis voor de rapportage in deze paragraaf. In het plan van aanpak is de stand van zaken van de interne doorwerking van de aanbevelingen verwerkt in een stoplichtenrapportage. De status groen geeft aan dat de aanbeveling is afgerond, oranje betekent dat de aanbeveling is opgepakt maar nog niet of nog niet geheel is afgerond. Een rode status geen aan nog niet opgepakt of nog niet afgerond.

Gezien de omvang van deze paragraaf is gekozen om de rapportage te beperken tot de stoplichtenrapportage per rekenkameronderzoek. Voor uitgebreide informatie over de rekenkameronderzoeken, wordt verwezen naar de rapporten op Rekenkamer | Gemeente Venlo .

Onderzoek ‘Arbeidsmarktbeleid in Venlo – een analyse van de arbeidsmarkt, het gemeentelijk beleid en het instrumentarium’
Aanleiding voor het Rekenkameronderzoek was de ogenschijnlijke ‘discrepantie’ tussen de relatief snelle groei van het aantal banen in (de regio) Venlo in de afgelopen jaren, en de ontwikkeling van het bijstandsvolume in die periode (minder snelle daling). Onderzocht is in hoeverre de inspanningen van de gemeente Venlo om de arbeidsparticipatie van haar inwoners tussen 2015 en 2019/2020 te verhogen, doeltreffend en doelmatig zijn. Inmiddels zijn alle aanbevelingen opgevolgd en zal er in deze paragraaf in principe geen rapportage over dit onderzoek meer plaatsvinden.

Aanbeveling

Actie

Vervolgplanning

Stand van zaken d.d. 6 februari 2023

Status

  1. Zorg voor een integraal meerjarig beleidskader.

Integraal beleidskader arbeidsmarkt ‘Werken in Venlo’.

Niet van toepassing.

Het integraal beleidskader arbeidsmarkt is op 16 juni 2021 door de raad vastgesteld en vormt de basis voor het uitvoeringsprogramma. Het uitvoeringsprogramma ‘Werken in Venlo’ is opgesteld in samenwerking met onder andere bedrijven, netwerkorganisaties, beroepsonderwijs en uitvoerende teams van binnen de organisatie.

Uitgevoerd

  1. Zorg voor een meerjarige uitvoeringsagenda en consequente monitoring.

Netwerkbijeenkomst met 60 stakeholders in het vierde kwartaal van 2021, en een participatietraject met stakeholders in het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 om te komen tot een nadere concretisering van adaptieve uitvoeringsagenda.

Niet van toepassing.

Op 8 november 2021 heeft er een startbijeenkomst plaatsgevonden met in- en externe partners. Begin 2022 hebben er vervolgbijeenkomsten en bilaterale  overleggen plaatsgevonden. Om kansrijke projecten te prioriteren en partijen te verbinden, hebben er in het tweede kwartaal individuele gesprekken plaatsgevonden met partners. De input van deze gesprekken is verwerkt en opgenomen in een uitvoeringsagenda. De raadsconsultatie heeft plaatsgevonden in het vierde kwartaal van 2022. De uitvoeringsagenda is op 6 december 2022 vastgesteld.

Uitgevoerd

  1. Monitoring op basis van indicatoren.

In Meetbaar Venlo zijn een aantal indicatoren opgenomen die direct of indirect betrekking hebben op het arbeidsmarktbeleid van Venlo. Dit zijn:

  • Netto arbeidsparticipatie;
  • Aantal banen in Venlo;
  • Verstrekte bijstandsuitkeringen;
  • Beëindigde bijstandsuitkeringen vanwege werkaanvaarding;
  • Aantal verstrekte WW-uitkeringen.

Niet van toepassing.

Deze indicatoren zijn opgenomen in het door de raad vastgestelde integraal beleidskader arbeidsmarkt (juni 2021 vastgesteld door de raad. Op basis hiervan kunnen ontwikkelingen van de arbeidsmarktaanpak worden gemonitord. Het in het integraal beleidskader opgenomen beleid wordt geëvalueerd in 2025.

Uitgevoerd

  1. Zorg voor informatie op maat voor een meer betrokken raad.             

Informatie aan de raad volgt na afronding uitvoeringsagenda ‘Werken in Venlo’.               

Niet van toepassing.

De consultatie van de raad heeft plaatsgevonden in het vierde kwartaal van 2022. De raad wordt middels de P&C-cyclus geïnformeerd over de uitvoeringsagenda. Indien relevant wordt de raad aanvullend geïnformeerd over de voortgang via een raadsinformatiebrief.

Uitgevoerd

  1. Betrokkenheid raad bij de aanbevelingen 1, 2 en 3.

Betrokkenheid raad bij de aanbevelingen 1, 2 en 3.

Niet van toepassing.

Zie toelichting bij de aanbevelingen 1, 2 en 3.

Uitgevoerd

Onderzoek ‘Nieuw woonbeleid in Venlo. Wat gaat goed, wat kan beter?’
De aanleiding voor dit onderzoek is dat er in de lente van 2021 een nieuwe Woonvisie is opgesteld in de gemeente Venlo. De rekenkamer wilde met dit onderzoek uw gemeenteraad ondersteunen, met name in uw kaderstellende rol. In het onderzoek heeft de rekenkamer willen terugkijken en beoordelen in hoeverre het samenspel van de Woonvisie, het Uitvoeringsprogramma en de samenwerking met de woningcorporaties in Venlo (vastgelegd in prestatieafspraken) heeft bijgedragen aan een doeltreffend en doelmatig gemeentelijk woonbeleid. Geconcludeerd kan worden dat nagenoeg alle aanbevelingen inmiddels zijn opgevolgd, met uitzondering van de aanbeveling die betrekking heeft op de regio (aanbeveling 6). De opvolging van deze aanbeveling kan pas worden opgepakt op het moment dat het nieuwe regionale traject wordt opgestart in 2024.

Aanbeveling

Actie

Vervolgplanning

Stand van zaken d.d. 6 februari 2023

Status

  1. Verbreed de woonvisie.

Idem

Niet van toepassing.

In de nieuwe woonvisie die in september 2021 is vastgesteld is deze verbreding meegenomen.

Uitgevoerd

  1. Formuleer duidelijke doelstellingen en keuzes in de woonvisie.

Idem

Niet van toepassing.

In de nieuwe woonvisie die in september 2021 is vastgesteld is deze aanbeveling meegenomen.

Uitgevoerd

  1. Heroverweeg de relatie tussen de woonvisie en het uitvoeringsprogramma en geef de raad hierin zijn rol.

Idem

Niet van toepassing.

Het uitvoeringsprogramma is gelijktijdig met de woonvisie opgesteld en ook door de raad vastgesteld.

Uitgevoerd

  1. Koppel de doelstellingen systematisch aan de stadsdelen en dorpen.

Idem

Niet van toepassing.

Onderdeel van de woonvisie is een bijlage waarin de opgaven per stadsdeel en kern inzichtelijk zijn gemaakt.

Uitgevoerd

  1. Overweeg om van woonbeleid een integraal gemeentelijk thema te maken.

Idem

Niet van toepassing.

Wonen heeft een eigen programmalijn binnen het programma Leefbaar Venlo. Hiermee wordt de integraliteit binnen het programma, maar ook met de andere programma’s geborgd.

Uitgevoerd

  1. Neem de inhoud mee naar de regio.

Idem

Zie stand van zaken.

Dit zal naar verwachting in 2024 worden opgestart.
Voorafgaand aan het regionale traject is het voorstel om lokaal een themasessie te houden om te verkennen welke thema’s vanuit de raad van Venlo op de regionale tafel besproken zouden moeten worden.

Nog niet opgepakt

  1. Zoek als ‘lokale driehoek’ (college, woningcorporaties en HBV) in de prestatieafspraken meer de scherpte en ‘onderhandeling’ op.

Idem

Niet van toepassing.

De activiteitenplannen/volkshuisvestelijke biedingen van de corporaties voor het jaar 2022 verschillen inhoudelijk van kwaliteit. Binnen de prestatieafsprakencyclus zijn deze biedingen nader geconcretiseerd en geprioriteerd. Het resultaat hiervan zijn de prestatieafspraken 2022.

Uitgevoerd

  1. Overweeg samen met de woningcorporaties en HBV te kiezen voor meerjarige prestatieafspraken

Idem

Niet van toepassing.

De prestatieafspraken 2023 zijn meerjarig.

Uitgevoerd

  1. Overleg met HBV hoe zij in hun (wettelijke) rol kan worden gefaciliteerd.

Idem

Niet van toepassing.

Binnen de lokale driehoek is gesproken over de rol van de HBV. De HBV is hierbij concreet gevraagd op welk vlak ze ondersteuning nodig hebben. Opgemerkt werd dat de HBV financieel een steuntje in de rug kan gebruiken om extra activiteiten op te kunnen pakken. Dit actiepunt is opgenomen in de prestatieafspraken 2022. En in 2022 is hier uitvoering aan gegeven.

Uitgevoerd

  1. Stel een openbare monitor van het woonbeleid op.

Idem

Niet van toepassing.

De monitor is gereed en is in februari 2023 gepubliceerd op Venlo in Cijfers.

Uitgevoerd

  1. Informeer de gemeenteraad over de (al dan niet) geboekte resultaten van de prestatieafspraken tegelijk met het toezenden van de nieuwe overeenkomst.

Idem

Niet van toepassing.

Het tijdstip tegelijk met de nieuwe prestatieafspraken is niet logisch. Het lopende jaar van de prestatieafspraken is dan immers nog niet afgerond. Er is voor gekozen om de raad zo snel mogelijk te informeren, namelijk in tweede kwartaal van het desbetreffende jaar. De evaluatie kan zo ook dienen als input bij de jaarlijkse informele themabijeenkomst tussen raadsleden en corporaties.

Uitgevoerd

  1. Richt een online dossier in over woonbeleid.

Idem

Niet van toepassing.

Er is een online dossier ingericht over het woonbeleid. Dit is te raadplegen via: https://www.venlo.nl/woonbeleid

Uitgevoerd

Rekenkamerbrief ‘Onderzoek naar meldingen openbare ruimte (MOR): Venlo vergeleken met andere gemeenten’
De Rekenkamer Venlo heeft deelgenomen aan een vergelijkend rekenkameronderzoek in 51 gemeenten naar de Meldingen openbare ruimte (MOR). Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat Venlo de basis van de MOR op orde heeft. Alle meldingen worden geregistreerd, de afhandeling wordt gemonitord en melders worden daarover geïnformeerd. Er is afgelopen jaren vooruitgang geboekt in de afhandelingsduur. De vergelijking met andere gemeenten laat echter zien dat er aanzienlijke verbetering mogelijk was. De rekenkamer heeft onder meer de aanbeveling aan de raad gedaan om zich over de voortgang van het ingezette verbeterproces te laten informeren door het college en daarover een concrete afspraak te maken. Inmiddels zijn alle aanbevelingen opgevolgd en zal er in deze paragraaf in principe geen rapportage over dit onderzoek meer plaatsvinden.

Aanbeveling

Actie

Vervolgplanning

Stand van zaken d.d. 6 februari 2023

Status

  1. De raad informeren over de voortgang van het verbeterproces.

Idem

Niet van toepassing.

In januari 2022 heeft de raad een raadsinformatiebrief ontvangen over de status van het project. Via de Paragraaf rekenkameronderzoeken in de Jaarstukken 2022 en de communicatie aan de raad voorafgaand wordt de raad voor de laatste keer meegenomen in de voortgang van het verbeterproces.

Uitgevoerd

  1. Het analyseren van meldingen ten behoeve van onderbouwing beleid en beheer openbare ruimte en andere gemeentelijke plannen zoals wijkplannen.

Analyseren van het huidige proces van de MOR, vastleggen van de deelprocessen in processchema’s en inventariseren en analyseren van mogelijke kwetsbaarheden, daarbij kijkend welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Niet van toepassing.

Het werkproces is inmiddels geactualiseerd.

Uitgevoerd

  1. Aanschaf van een nieuwe taak specifieke applicatie voor de registratie van de MOR melding.

Idem

Niet van toepassing.

De inventarisatie heeft tot adviezen geleid voor de aanbesteding van een nieuw registratiesysteem. Op basis van een Programma van Eisen is de applicatie Melddesk aangekocht. De applicatie heeft naast een cliëntomgeving ook een app zodat medewerkers buiten direct een melding op hun telefoon kunnen afhandelen. Op 4 juli 2022 is de nieuwe applicatie live gegaan.

Uitgevoerd

  1. Betere communicatie en terugkoppeling naar melder.

Melddesk biedt medewerkers meer comfort om een ‘standaard’ antwoord richting de burger te zenden.

Niet van toepassing.

Burgers worden middels ‘standaard’ e-mails op de hoogte gehouden van de statuswijzigingen van een melding. Hierbij hebben medewerkers de mogelijkheid om zelf een toelichting te formuleren. Enkele teams werken al met standaard voorgeprogrammeerde toelichtingen. Trainingen voor het gebruik van Melddesk vonden plaats in mei 2022.

Uitgevoerd

  1. Nog meer tijdigheid in afhandeling meldingen.

Door te werken met normtijden per subcategorie type meldingen zal de tijdigheid in afhandeling verbeterd worden. Medewerkers krijgen pop-upmeldingen van meldingen die de normtijden dreigen te overschrijden.

Niet van toepassing.

Medewerkers kunnen duidelijk zien welke meldingen de normtijd hebben overschreden, en dus aandacht vragen. Het uitdraaien van managementrapportages is gestandaardiseerd in Melddesk. Het overschrijden van normtijden wordt in de managementrapportages gerapporteerd. De managementrapportages worden in 2023 ook in een BI Portaal verwerkt. Dit biedt real time managementinformatie.

Uitgevoerd

  1. Een efficiëntere werkwijze.

Inwoners zullen via Venlo-online en op social media actief worden geïnformeerd. Met een filmpje en screenshots tonen we hoe eenvoudig het is om een melding te doen via de beschikbare kanalen.

Niet van toepassing.

De promotiecampagne voor de MijnGemeente App heeft in juli, augustus en september 2022 plaatsgevonden. Dit heeft opgeleverd dat 27% van alle binnengekomen meldingen middels dit nieuwe kanaal zijn gemeld.    

Uitgevoerd

Opvolgingsonderzoek schuldhulpverlening in Venlo
Op 22 december 2021 heeft de gemeenteraad tijdens de besluitvormende raadsvergadering gesproken over het ‘opvolgingsonderzoek schuldhulpverlening in Venlo’ van de rekenkamer. Tijdens deze raadsvergadering heeft uw college een aantal toezeggingen gedaan. Deze toezeggingen zijn bevestigd via een raadsinformatiebrief (RIB 2022-15). De aanbevelingen zijn grotendeels opgevolgd dan wel worden op korte termijn opgevolgd.

Aanbeveling

Actie

Vervolgplanning

Stand van zaken d.d. 6 februari 2023

Status

  1. Maak een analyse van het schulden-probleem en de risicogroepen.

Maak een goede probleemanalyse van de schuldenproblematiek bij inwoners van de gemeente Venlo in relatie tot armoede in bredere zin. Bepaal kwetsbare doelgroepen en in te zetten instrumentarium, inclusief preventiemaatregelen en vroegsignalering.

Niet van toepassing.

Op basis van landelijke data en onderzoeken hebben we in beeld gebracht welke groepen het meeste risico op schulden lopen. Het risico op schulden ontstaat veelal bij bepaalde levensgebeurtenissen (life-events). Er is een preventieplan opgesteld waarbij we ons richten op deze life-events om zo schulden te voorkomen.

Gemeenten ontvangen daarnaast signalen van vaste lasten partners over betalingsachterstanden. In de loop van 2022 is een rapportage opgesteld over de aanpak vroegsignalering in Venlo. Daarmee is er ook inzicht in de aard en omvang van de schuldenproblematiek in Venlo op basis van de ontvangen signalen. Op 1 maart is uw raad tijdens een themabijeenkomst meegenomen in de cijfers omtrent schuldhulpverlening en vroegsignalering.

Uitgevoerd

  1. Het gemeentelijk beleid en de geboden dienstverlening worden vastgelegd in een door de raad vast te stellen aanpassing van het huidige beleidsplan.

Gemeentelijk beleid en geboden diensten vastleggen in een verordening. Daarmee is duidelijk vastgelegd wat de gemeente de inwoners te bieden heeft en waartoe de gemeente zich verplicht.

Niet van toepassing.

Op basis van deze aanbeveling heeft de raad het addendum bij het beleidsplan “Actief uit armoede en schulden” vastgesteld. In 2023 wordt het armoedebeleid herijkt. Schuldhulpverlening blijft daar een onderdeel van. Om te komen tot dit nieuwe armoedebeleid wordt in dialoog met inwoners, maatschappelijke partners en de raad het huidige beleidsplan geëvalueerd. Daarnaast worden de verzamelde data gebruikt als fundament voor het nieuwe armoedebeleid.

Uitgevoerd

  1. Scherp samen met de uitvoering de doelen aan.

Geformuleerde doelstellingen van het reguliere schuldhulpverleningsbeleid, preventie en vroegsignalering, op systematische wijze vertalen in haalbare, concrete en meetbare doelen. Kwantificeer zoveel mogelijk de te verwachten effecten.

Er wordt gewerkt aan het uitvoerings-programma bij het nieuwe armoede- en schuldenbeleid. Voorzien: vierde kwartaal 2023.

Er is inzichtelijk welke haalbare en concrete doelstellingen mogelijk zijn. Daarnaast is geprobeerd meetbaar vast te laten stellen of de gemiddelde schuldhoogte daalt door effectief beleid. Als KPI is gesteld dat 85% van de schuldhulptrajecten schuldenvrij worden afgesloten. We onderzoeken of schuldhulp indicatoren bij meetbaar Venlo kunnen worden opgenomen.

Wordt uitgevoerd

  1. Zorg voor een goede bezetting.

Zorg voor voldoende capaciteit en zoveel mogelijk continuïteit in de inzet voor zowel beleid als uitvoering van schuldhulpverlening.

Niet van toepassing.

Er is onderzocht wat de capaciteit is van gemeentes met vergelijkbare omvang. Deze is zeer divers, namelijk tussen de 50 en 150 cliënten per fte. Op basis van die gesprekken, is besloten in te zetten op 1 fte voor een caseload van 50 à 60 cliënten. Dit zijn de cliënten die de klantadviseur zelf (intensief) begeleidt. Daarnaast is de klantadviseur aanspreekpunt voor de cliënten die bij Plangroep in begeleiding zijn. We houden het aantal daarbij aan de lage kant in vergelijking met andere gemeentes, zodat maatwerk en individuele gesprekken goed geborgd kunnen worden.

Uitgevoerd

  1. Verbind beleid en uitvoering.

Maak een inhoudelijke verbinding tussen beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering bij schuldhulpverlening. Door meer gestructureerde uitwisseling van informatie en regulier overleg kan het beleid tussentijds worden bijgestuurd en kan de nieuwe beleidsontwikkeling beter worden gevoed.

Niet van toepassing.

Er is periodiek afstemming tussen beleid en uitvoering. De uitvoering wordt betrokken bij het ontwikkelen van het nieuwe beleidskader.

Uitgevoerd

  1. Zorg voor meer structuur en aansturing van de uitvoering.

Maak (tijdelijk) extra capaciteit beschikbaar voor nadere structurering van werkprocessen en teamopbouw en consistente aansturing van de uitvoering.

Niet van toepassing.

De werkprocessen zijn vastgelegd en ingericht in de systemen. Er is een consistente aansturing op dit proces. Op basis van de huidige formatie is vastgesteld dat het (vooralsnog) niet nodig is  om een senior / meewerkend voorman toe te voegen aan het team.

Uitgevoerd

  1. Creëer beter zicht op (on)mogelijkheden van de klant aan de ‘voorkant’.

Maak waar mogelijk gebruik van instrumenten die hun waarde (elders) hebben bewezen om “aan de voorkant” van het schuldhulpverleningstraject een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden (leerbaarheid en zelfredzaamheid) van de klant (bijv. gebruik van Mesis).

Niet van toepassing.

Het doel van een screeningsinstrument is om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van de klant (leerbaarheid en zelfredzaamheid). Hiervoor hebben we verschillende screeningsinstrumenten onderzocht. De persoonlijke benadering door de professional sluit het beste aan. Voor de gespreksvoering wordt wel gebruik gemaakt van een formulier dat gebaseerd is op de zelfredzaamheids-matrix. De sociale wijkteams hanteren ditzelfde instrument. Per onderdeel (werk/inkomen, schulden, sociale contacten, gezondheid, wonen etc.) wordt beoordeeld in welke mate de klant zelfredzaam is. Hierdoor sluiten we aan bij de diverse leefgebieden van de cliënt.

Uitgevoerd

  1. Registreer belangrijke gegevens over de uitvoering.

Investeer op korte termijn in betere registratie- en administratiesystemen bij de gemeentelijke schuldhulpverlening, zodat meer zicht komt op zowel de omvang en aard van de schuldhulpvraag als op de geboden schuldhulpverlening en de effectiviteit daarvan.

Niet van toepassing.

De gegevens zijn overzichtelijk gemaakt in een dashboard en worden sinds 1 januari 2021 geregistreerd. Sindsdien wordt een historie aan betrouwbare data opgebouwd waaruit conclusies getrokken kunnen worden. De aanbeveling is volledig uitgevoerd. Wel is inmiddels duidelijk dat het cliëntvolgsysteem Suite maximaal benut moet worden om de data-dashboards te voorzien van informatie. Om data dashboards verder te ontwikkelen is een nieuw systeem dat specifiek gericht is op schuldhulpverlening een belangrijke randvoorwaarde. De aanbesteding voor een nieuw IT-systeem loopt. Dit wordt dit jaar afgerond.

Uitgevoerd

  1. Versterk de aansturing.

Agendeer op managementniveau met regelmaat de stand van zaken in de uitvoering en de voortgang van het actieplan. Rapporteer ook buiten de P&C-cyclus als daar aanleiding voor is.

Niet van toepassing.

De sturingsinformatie is vastgelegd in het dashboard schuldhulpverlening, waarover intern wordt gerapporteerd. Als er aanleiding toe is rapporteren wij buiten de P&C-cyclus om, over de voortgang van het actieplan. Dat is ook toegezegd tijdens de raadsvergadering van 22 december 2021. Daar is vooralsnog geen aanleiding toe geweest.

Uitgevoerd

  1. Organiseer betere afstemming en samenwerking binnen de gemeente.

Maak concrete afspraken over afstemming, overleg en samenwerking tussen het cluster schuldhulp-verlening en het team rechtmatigheid sociaal domein. Met de signalering van schulden en het overleg daarover op cliëntniveau kan men eerder en beter inspelen op de situatie van de cliënt.

Niet van toepassing.

We hebben in beeld op welke plaatsen in de organisatie we inwoners met (risico op) schulden kunnen vinden. Er wordt intern nauw samengewerkt. We werken allemaal stadsdeelgericht, en op die manier zijn medewerkers aan elkaar ‘gekoppeld’. Eén keer per week vindt er een zorgnetwerkoverleg plaats verdeeld over de stadsdelen. Daarbij sluiten ook externe partijen en de sociale wijkteams aan. De lijnen met de sociale wijkteams zijn kort.
Inmiddels beantwoordt de MIDoffice de vragen van mensen met schulden en is de interne samenwerking verbeterd. Werkcoaches signaleren daarnaast sneller wanneer er geldzorgen zijn en verwijzen door. Mensen die een uitkering aanvragen worden beter geïnformeerd over de armoederegelingen en hoe de gemeente kan helpen indien er schulden ontstaan.

Uitgevoerd

  1. Registreer de schuldhulpvragen in de buurten.

Overleg met de sociaal wijkteams, en mogelijk ook de buurteams, om te zorgen voor eenvoudige registratie van aantal, aard en afhandeling van vragen over schulden.

Zie ook vervolgplanning aanbeveling 3.

Niet van toepassing.

De registratie van (aan)vragen en de afhandeling van schuldhulpverlening op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ligt bij de gemeente. Bij de registratie wordt vastgelegd wat de herkomst is van de aanvraag of melding. Daar horen ook alle meldingen vanuit schuldeisers bij in het kader van vroegsignalering van schulden. Er zijn korte lijnen tussen de schuldhulpverleners, het sociaal wijkteam, de I&A-punten en de budgetcoaches van Incluzio, zodat de vragen op de juiste plek terecht komen. Externe partijen houden hun eigen registratie bij en gebruiken hierbij hun eigen systemen. Vanuit het oogpunt van de privacywetgeving (AVG) is het niet reëel dat al deze informatie via een punt wordt ontsloten. Door goede samenwerking en periodiek overleg met samenwerkingspartners krijgen we wel inzicht in het aantal en aard van de vragen bij de verschillende partijen. De komende periode onderzoeken we samen met Incluzio hoe we de monitoring van vragen verder kunnen vormgeven. Schuldhulpverlening en Jongeren Perspectief  Fonds zijn in de kwartaalrapportages van Incluzio opgenomen. Ieder kwartaal worden de cijfers met de gemeente besproken.

Uitgevoerd

  1. Maak de toegang tot schuldhulpverlening inzichtelijk.

Maak een overzichtelijk plaatje van de diverse toegangsmogelijkheden tot schuldhulpverlening, en de rol en positie van het cluster schuldhulpverlening daarin. Daarbij moet ook worden verduidelijkt wat de rol en inzet is van wijk- en buurtteams, zodat duidelijk is wat zij wel en niet kunnen en mogen aanbieden aan hulpverlening. Het plaatje vormt de basis voor het maken van afspraken, beschrijven van werkprocessen voor doorverwijzing en het investeren in training en coaching van wijkteammedewerkers en   -vrijwilligers op het vlak van schuldhulpverlening.

Zie ook Vervolgplanning aanbeveling 3.

In samenwerking met de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp is in beeld gebracht welke partijen allemaal betrokken zijn bij de toegang tot schuldhulpverlening. Zoals ook uit het rekenkameronderzoek bleek, is geconstateerd dat de toegang nu voor zowel inwoners, vrijwilligers als professionals niet duidelijk is. Om de drempel voor inwoners zo laag mogelijk houden, heeft er overleg plaatsgevonden met de Alliantie Vrijwillige schuldhulpverlening, waar ook Incluzio aan deelneemt. Inmiddels is helder wat Incluzio kan doen en wat de gemeente doet. In 2022 zijn er gesprekken met Incluzio en de vrijwilligersorganisaties geweest. Dit wordt in 2023 tot een concreet actieplan omgezet zodat de dienstverlening maximaal op elkaar kan worden afgestemd en zo overzichtelijk mogelijk voor de inwoner kan worden georganiseerd. Aanbeveling 13 wordt hierin ook meegenomen.

Wordt uitgevoerd

  1. Werk beter samen met vrijwilligers-organisaties.

Maak concrete afspraken met de relevante vrijwilligersorganisaties over toegang tot en informatiedeling over de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Niet van toepassing.

Er is veel aandacht voor de versterking van de samenwerking met vrijwilligersorganisaties. Humanitas en Schuldhulpmaatje werken samen met de werkgroep schuldhulpverlening van Bindkracht (en de daaraan verbonden partijen) om de toegang tot schuldhulpverlening verder in beeld te brengen. Humanitas en Schuldhulpmaatje maken onderdeel uit van de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp. Er is daarnaast regelmatig overleg met de stuurgroep van Bindkracht. Op uitvoerend niveau vindt overleg plaats met Schuldhulpmaatje Venlo en Humanitas.

Uitgevoerd

  1. Versterk de samenwerking met Plangroep.

Blijf investeren in de samenwerking met Plangroep, voor de intake, de afstemming over cliënten en de overdracht van cliënten(dossiers) over en weer. Overweeg daarvoor een vaste accounthouder aan te stellen binnen het cluster SHV.

Niet van toepassing.

De samenwerking met Plangroep is versterkt. Er vindt regelmatig overleg plaats, zowel op casusniveau (één keer per maand) als organisatorisch (één keer per kwartaal). Binnen het cluster schuldhulpverlening is een vaste accounthouder voor Plangroep aangewezen. Het op orde houden van de samenwerking met Plangroep is een continu proces. Indien zich nieuwe problemen voordoen worden deze besproken met de accounthouder en op basis van duidelijke afspraken verder gemonitord.

Uitgevoerd

  1. Werk doelgerichter en meer structureel aan preventie.

Ontwikkel eenvoudige en concrete doelstellingen voor preventie en vroegsignalering, en probeer de projectmatige aanpak waar mogelijk om te zetten in structureel beleid, zodat er op termijn meer zicht ontstaat op het bereik en de effectiviteit.

Niet van toepassing.

In het Addendum bij het beleidsplan is opgenomen dat we inzetten op preventie door aan te sluiten bij life-events. Daarnaast zetten we in op (vroeg)signalering. Dat doen we op basis van interne verwijzingen, externe doorverwijzingen en betalingsachterstanden. Om hier invulling aan te geven is in samenwerking met de budgetcoaches van Incluzio een preventieplan opgesteld. Dit is een uitvoeringsplan waarin staat welke acties worden ondernomen bij de verschillende life-events. De uitvoering van dit plan is in 2021 gestart. De schuldhoogte bij aanvang van het traject wordt geregistreerd. Bij een effectieve preventie en vroegsignalering moet de gemiddelde schuldhoogte dalen. Daarnaast wordt bekeken wat er mogelijk is rondom voorlichting op scholen. Hierover worden op dit moment nog ideeën verzameld en uitgewisseld.  

Uitgevoerd

  1. Organiseer de vroegsignalering goed en inzichtelijk.

Werkwijze rondom vroegsignalering vastleggen in interne werkprocesbeschrijvingen en afspraken met externe partijen, en zorg voor goede registratie van signalen/meldingen en de opvolging ervan.

Niet van toepassing.

Het proces vroegsignalering van schulden is volledig vastgelegd en ingericht. Voor de registratie van de betalingsachterstanden maken gebruik we gebruik van het RIS matching systeem. Op basis van de signalen die ontvangen worden, wordt actie ondernomen. Bij een enkelvoudige melding en/of laag bedrag wordt er een brief gestuurd. Bij meervoudige signalen of hoge bedragen wordt gepoogd telefonisch contact te krijgen dan wel vindt er een huisbezoek plaats. Afhankelijk van de situatie worden afspraken gemaakt over de hulp die wordt ingezet.

Uitgevoerd

  1. Verbeter het inzicht en de grip op bewindvoering.

Analyse van de inzet van bewindvoering bij inwoners en concreet plan opstellen om de inzet en kosten van bewind terug te dringen.

Niet van toepassing.

Stijgende kosten voor beschermingsbewind zijn al een aantal jaren een landelijke trend. Dat heeft verschillende oorzaken. Door een wijziging in de wetgeving is de doelgroep die in aanmerking komt voor bewind groter geworden. Naast regulier bewind is het zogeheten ‘schuldenbewind’ erbij gekomen. Het hebben van schulden is daarmee ook een mogelijkheid geworden onder bewind geplaatst te worden. Er is een overzicht van de inwoners die onder bewind staan, waarvoor de gemeente (een deel van) de kosten betaalt. Op basis van eigen onderzoek in combinatie met input van de bewindvoerder kunnen we een goed beeld krijgen van financiële redzaamheid. Met alle bewindvoerders vindt een jaarlijks een evaluatiegesprek plaats over de samenwerking. Verder zijn er op casusniveau korte lijntjes om te kijken of het bewind moet worden doorgezet en of dat het mogelijk is om een lichtere vorm van ondersteuning (budgetbeheer) in te zetten. Mede dankzij deze gesprekken zijn de kosten in december 2021 gedaald met 10,2 procent ten opzichte januari 2021. Vervolgens zijn we vanaf januari t/m heden erin geslaagd om de kosten nogmaals met ruim 25% te laten dalen.

Uitgevoerd

  1. Kies het perspectief van de inwoners.

Op korte termijn onderzoek uit laten voeren naar een willekeurige selectie van (voormalige) cliënten van de gemeentelijke schuldhulpverlening en Plangroep. Vraag hen hoe zij zijn geholpen met schulden (geen klanttevredenheid, maar effectiviteit). Ook onderzoek naar inwoners met schulden, maar zonder gemeentelijke ondersteuning.

Zie ook vervolgplanning aanbeveling 1.

In aanloop naar het nieuwe beleidsplan in 2023 wordt het huidige beleidsplan Actief uit armoede geëvalueerd. Daartoe is een vragenlijst opgesteld om inwoners te bevragen op hun ervaringen met en de effectiviteit van het schuldhulptraject. Ook ketenpartners zijn hierin meegenomen. Het onderzoek is uitgevoerd tussen het derde kwartaal van 2022 en februari 2023. Resultaten worden tijdens een presentatie op 28 februari 2023aan het college en op 1 maart aan de raad gepresenteerd. Doordat inwoners actief betrokken zijn geweest bij de herijking zal het inwonersperspectief structureel een belangrijke rol krijgen in het nieuwe beleidskader.

Uitgevoerd

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59