Programmalijn Bereikbaarheid | Begroting voor | Begroting na | Rekening | % | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.925 | 3.039 | 2.521 | 83% | -518 |
Lasten | 2.023 | 2.186 | 2.464 | 113% | -278 |
Saldo Bereikbaarheid | 902 | 853 | 57 | 7% | -796 |
Programmalijn Bereikbaarheid | Begroting voor | Begroting na | Rekening | % | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
PKB | |||||
Reserves | 114 | 4 | 4% | -110 | |
Overig | 2.925 | 2.925 | 2.516 | 86% | -409 |
Saldo baten | 2.925 | 3.039 | 2.521 | 83% | -518 |
PKB | 1.178 | 1.209 | 1.620 | 134% | -411 |
Kapitaallasten | 230 | 229 | 229 | 100% | |
Reserves | |||||
Overig | 615 | 748 | 615 | 82% | 133 |
Saldo lasten | 2.023 | 2.186 | 2.464 | 113% | -278 |
Saldo Bereikbaarheid | 902 | 853 | 57 | 7% | -796 |
Straatparkeren: € 530.000 nadeel in de baten en € 130.000 voordeel in de lasten
Het gericht sturen en bekendheid van de nieuwe parkeergarages Blok van Gendt en Arsenaal zorgt voor een verschuiving van kortparkeerders van straat naar garage. Dit is in lijn met het nieuwe parkeerbeleid waarin we bezoekers met name willen ontvangen in de geclusterde parkeervoorzieningen. We zien de effecten van deze beleidskeuze dus terug in de inkomsten op straatparkeren.
Er zijn minder uren besteed aan straatparkeren dan voorzien. Reden daarvoor is dat er op basis van urgentie andere keuzes gemaakt zijn.
De gemeente Venlo ontwikkelt een draagkrachtig en toekomstbestendig beleidsplan parkeren voor de komende 10 jaar. Dit gebeurt in 2 fasen:
Deel 1 het Ambitiedocument is reeds afgerond, deel 2 het Uitvoeringsplan nadert zijn oplevering. Er is gekozen om intensief ervaringsdeskundigen (ondernemers, bewoners) mee te nemen in het ontwikkelproces. Dit vraagt om actieve en creatieve technieken die we als gemeente niet allemaal in huis hebben, maar waarvan de resultaten direct effect zullen hebben op het parkeren in Venlo.
Het uitvoeringsplan parkeren is complex gebleken. De vertaling van ambities naar maatregelen heeft daarmee (in combinatie met de benodigde participatie, de wissel van collegebestuur) langer geduurd dan van te voren gedacht.
Voor 2023 is afronding van het participatieproces voorzien (€ 10.000) aanpassing van juridische documenten (€ 50.000) en nog onvoorziene kosten om het uitvoeringsplan lanceerkracht te geven richting uitvoering, want om intern de basis op orde te krijgen zijn nog veel maatregelen benodigd die het parkeren op straat ten goede komen.
Parkeerterreinen: € 121.000 voordeel in de baten
In de begroting was er vanuit gegaan dat het terrein Maaskade Hoog medio 2022 dicht zou gaan in verband met ontwikkelingen Q4. Nu dit terrein langer open is geweest, zijn er ook meer inkomsten gerealiseerd.