OVERZICHT VAN BATEN EN LASTEN EN DE TOELICHTING

Baten en lasten in de jaarrekening per programma

Programmalijn Meedoen

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

Baten

49.891

62.798

60.300

96%

-2.498

Lasten

95.060

129.847

123.230

95%

6.618

Saldo Meedoen

-45.169

-67.050

-62.930

94%

4.120

Programmalijn Meedoen

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

PKB

20

20

Reserves

424

5.927

1.695

29%

-4.232

Overig

49.467

56.871

58.586

103%

1.715

Saldo baten

49.891

62.798

60.300

96%

-2.498

PKB

9.867

10.760

11.138

104%

-378

Kapitaallasten

2.787

1.926

2.059

107%

-133

Reserves

399

6.775

7.860

116%

-1.085

Overig

82.007

110.386

102.172

93%

8.214

Saldo lasten

95.060

129.847

123.230

95%

6.618

Saldo Meedoen

-45.169

-67.050

-62.930

94%

4.120

Gemeenschapsaccommodaties € 656.000 voordeel op de lasten  en € 130.000 nadeel op de baten
De jaarrekening 2022 laat een onderschrijding zien op de uitgaven. Deze wordt enerzijds veroorzaakt door vrijval van de gevormde voorziening huurderving als gevolg van corona (die niet nodig bleek) en anderzijds doordat gebouwgebonden uitgaven uitgesteld zijn in afwachting van de herijking gemeenschapsaccommodaties. Ook is sprake geweest van een onderbesteding op uitgaven amendement tijdelijke gemeenschapsaccommodatie Steyl. Voor zowel Steyl als de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zijn verzoeken tot budgetoverheveling ingediend.
Het nadeel op de baten wordt, conform melding bij de Finrap, verklaard door lager gerealiseerde huurinkomsten. Dit tekort is inmiddels structureel en was grotendeels voorzien bij FinRap 2021. Bij de begroting 2023 en verder is dit gecorrigeerd.

Algemene Voorzieningen WMO en Jeugd € 150.000 voordeel op de baten en € 134.000 voordeel op de lasten
Een gedeelte van de kosten van de Algemene voorzieningen WMO/Jeugd is ten laste van het Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (GOAB) budget gebracht voor zover deze kosten betrekking hebben op kinderen waarbij sprake is van (mogelijke) onderwijsachterstanden. Dit levert een voordeel op in de baten. Gezien deze lokale kosten nu toegerekend zijn naar de betreffende SiSa-regeling, waarvoor een subsidiebijdrage voor wordt ontvangen.
Het voordeel op de lasten is onder meer ontstaan door terugvordering als gevolg van subsidievaststellingen Sociale basis 2020 en 2021. Een verklaring hiervoor is dat activiteiten waarvoor subsidie was verstrekt door corona geen doorgang hebben gevonden. Daarnaast zijn de subsidieverleningen 2022 onder het subsidieplafond gebleven.
Als gevolg van andere prioritering van beschikbare capaciteit is minder uitgegeven op de post Antidiscriminatievoorziening. Deze taken pakken we in 2023 op. Voor de restantmiddelen is een verzoek tot budgetoverheveling ingediend.
Bovenstaande afwijkingen zijn grotendeels reeds gemeld bij de Finrap.

Armoedebeleid € 118.000 voordeel op de baten
Dit voordeel is te verklaren door dat een gedeelte van de kosten armoedebeleid ten laste van het Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (GOAB) budget is gebracht (voor zover deze kosten betrekking hebben op kinderen waarbij sprake is van (mogelijke) onderwijsachterstanden). Dit levert een voordeel op de baten. Gezien deze lokale kosten nu toegerekend zijn naar de betreffende SiSa-regeling, waarvoor een subsidiebijdrage voor wordt ontvangen.

Energietoeslag, voordeel van € 5.100.000 op de lasten
Dit bedrag wordt grotendeels veroorzaakt doordat we al circa € 3.000.000 voor energiecompensatie 2023 hebben ontvangen (ad € 500,- per huishouden). Dit bedrag mocht in 2022 al worden ingezet, het restant blijft gereserveerd om in 2023 aan de betreffende huishoudens uit te keren. Daarnaast is sprake van een voordeel van circa € 1,7 miljoen verklaarbaar uit een circa 12% lager beroep op de energietoeslagregeling dan ten tijde van het opstellen van de prognoses was voorzien. Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het aantal aanvragen in de doelgroep 120%-150% is achtergebleven op het vooraf voorziene aantal aanvragen.

VenloFonds € 1.198.00 voordeel op de lasten
Van het in Q4 2022 geïntroduceerde VenloFonds is in 2022 € 1.198.000 minder gebruikt dan vooraf was ingeschat. De effecten van de veel hogere energielasten worden voor de maatschappelijke partners in meer dan voorziene mate eerst in de nieuwe contracten voor 2023 voelbaar. De restant middelen blijven voor 2023 gereserveerd.

Wet Sociale Werkvoorziening € 885.000 voordeel op de lasten
Het voordeel is verklaarbaar door een tussentijdse verlaging van de begrote structurele gemeentelijke bijdrage aan de GR WAA. Dit als gevolg van besluiten van de GR WAA om vanuit hun vermogenspositie en beoogde toekomstscenario, de benodigde gemeentelijke bijdrage structureel naar een lager niveau te brengen. Voorts is het resultaat positief beïnvloed door een onvoorziene LIV (Lage Inkomens Voordeel)-baat bij de WAA en blijkt einde jaar tevens dat het aantal mensen dat in 2022 uit de Wsw is uitgestroomd iets hoger is dan werd verwacht. Dit levert een hoger voordeel op dan ten tijde van de Finrap was voorzien.

Arbeidsmarktbeleid regio € 159.000 voordeel op de baten
Op dit arbeidsmarkt-regionale product is vanuit technische redenen sprake van een onvoorziene baat. Dit heeft te maken met ten behoeve van een regionale opgave (Regionale Mobiliteits Team (RMT)) middelen die in eerste instantie niet in de begroting waren opgenomen en wel op de balans zijn gezet. Het effect is per saldo neutraal

In deze programmalijn zijn ook de baten en lasten met betrekking tot de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne opgenomen. Deze baten en lasten worden centraal toegelicht in een paragraaf in het jaarverslag.

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59