01. Risico: Grondexploitatie – Grondverkoop
Toelichting risico: | |
Als gevolg van externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn (markt- en afzetrisico’s). | |
Kans: | 10-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 15.300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 7.490.000 |
02. Risico: Grondexploitatie - Bouw en woonrijp maken
|
---|
03. Risico: Ondertunneling Vierpaardjes
|
---|
04. Risico: Grondexploitatie Bijdragen van andere overheden
Toelichting risico: | |
Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden. | |
Kans: | 25-50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.900.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.030.000 |
05. Risico: Grondexploitatie – Plankosten
Toelichting risico: | |
De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 6.890.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering) | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 3.470.000 |
06. Risico: Jeugd
| |
Toelichting risico: | |
In de begroting jeugd 2023 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven en de prognose op basis van de VoRap 2022. De structurele effecten van een aantal ontwikkelingen die in 2022 spelen, waren ten tijde van de voorbereiding van de begroting 2023 nog niet bekend en worden in de P&C-cyclus in 2023 verder in beeld gebracht. Het gaat met name om de nieuwe contracten met zorgaanbieders en de wijziging van het woonplaatsbeginsel. De nieuwe contracten leiden onder andere tot verschuivingen in financiering. De gemeente Venlo is financieel verantwoordelijk voor doorlopende indicaties vanuit het gewijzigde woonplaatsbeginsel, dit werkt ook in 2023 nog door. Hoe lang en in welke mate hangt af van (eventuele) nieuwe beoordelingen op casusniveau. Voor beide ontwikkelingen wordt aanvullend op de begrote bedragen voor jeugdhulp rekening gehouden met een financieel risico. Daarnaast zijn er elk jaar volumeontwikkelingen in de jeugdhulp waarin een mate van onvoorspelbaarheid zit. In een aantal type voorzieningen zoals landelijke jeugdzorg hebben kleine verschuivingen in volume een (flinke) financiële impact. Of de maatregelen als gevolg van het coronavirus nog effect hebben op jeugdigen op langere termijn is onvoorspelbaar, zoals een intensievere zorgvraag of langere doorlooptijden van hulpverleningstrajecten. En we zien jaarlijks dat er casussen zijn die dusdanig zware inzet behoeven dat hier een extra intensieve inzet van hulpverlening voor nodig is. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Per risico is een inschatting gemaakt. Bij volumeontwikkeling hebben we gekeken naar de cijfers in de Vorap en voorgaande jaren. Bij andere risico's is een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van risico en percentage. Dit hebben we opgeteld tot een totaal percentage en bedrag. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen door in te zetten op contractmanagement (regionaal) en monitoring (lokaal en regionaal) op basis van de contracten met zorgaanbieders, waarmee we sturen op de vastgestelde ontwikkeldoelen, en bij afwijkingen de gevolgen in beeld te brengen. Verder zetten we in op doorontwikkeling van de toegang, en zetten we nadrukkelijk in op samenwerking met Gecertificeerde Instellingen (GI's) en (huis)artsen. We beheersen door te blijven investeren in de doorontwikkeling van de sociale basis en innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van onze ontwikkeldoelen voor het jeugdzorglandschap. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.250.000 |
07. Risico: Transportschaarste Energie
|
---|
08. Risico: Toename bezetting beschermd wonen
Toelichting risico: | |
We merken in de uitvoering dat de toegang tot beschermd wonen vanuit de Wlz steeds strenger wordt. Dat betekent dat cliënten of geen indicatie voor beschermd wonen vanuit de Wlz meer krijgen of dat zij langer op een indicatie moeten wachten als zij in beroep gaan. Cliënten zullen hierdoor vaker en langer een beroep moeten doen op beschermd wonen vanuit de Wmo. Verder zien we ook dat de doelgroep die in beschermd wonen zit complexer wordt, waardoor uitstroom uit beschermd wonen langer duurt. Gevolg hiervan is dat de bezetting van het aantal beschermd wonen-plekken toeneemt. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 265.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We doen een aanname dat het hier om circa 5% van het totaal aantal gecontracteerde plekken beschermd wonen gaat. Dat betreft 15 plekken ter waarde van € 62.000. In totaal gaat het om een bedrag van € 930.000, deze komen ten laste van de regionale begroting voor beschermd wonen. Het aandeel van Venlo betreft hierin 28,47%. Dat betekent een financiële impact van € 265.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We sturen middels goed ingericht account- en contractmanagement op de realisatie van het aantal bezette BW-plekken. Verder zijn we ook in gesprek met onze gecontracteerde zorgaanbieders en het Zorgkantoor (dat over de Wlz gaa) over de te verwachte ontwikkelingen zodat we zicht en grip hebben op bovenstaand risico. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 132.500 |
09. Risico: BV Campus Vastgoed
| |
Toelichting risico: | |
A. Meerjarenbegroting 2023 - 2027 | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.550.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zie hierboven | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 387.500 |
10. Risico: Afval
Toelichting risico: | |
Binnen het product afval zijn risico's ingeschat voor diverse afvalstromen: | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.733.500 |
Onderbouwing financiële impact: | |
de 4 bovenstaande punten hebben elk hun inschatting en kans: | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
1. accepteren, wijziging doorvoeren | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 866.750 |
11. Risico: Juridische risico’s
Toelichting risico: | |
De Gemeente Venlo heeft een juridisch geschil. Gelet op de AVG-bepalingen en het gegeven dat dit dossier onder de rechter is, wordt het risico in deze bijlage niet toegelicht. Meer informatie over dit risico kan ingewonnen worden bij team Juridische Zaken. | |
Kans: | Diverse percentages |
---|---|
Financiële impact: | € 4.113.264 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 2.003.316 |
14. Risico: Grondexploitatie - Tijdelijk beheer
Toelichting risico: | |
Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud. Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
15. Risico: Prijsinflatie
Toelichting risico: | |
Door macro economische ontwikkelingen zijn de prijzen van goederen en diensten momenteel aan hevige inflatie onderhevig. De werkelijke inflatie waar Venlo volgend jaar mee te maken krijgt is gelet op de huidige volatiliteit moeilijk te voorspellen. Er is daarom een reëel risico dat de prijsinflatie hoger is dan op basis van actuele situatie kan worden ingeschat. Bij effectuering kan dit risico structurele gevolgen hebben. | |
Kans: | Diverse percentages |
---|---|
Financiële impact: | € 14.200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico betreft de optelsom van individuele risicomeldingen op het gebied van prijsinflatie. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 8.000.000 |
16. Risico: Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: | |
Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Deze kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 3 jaar is gebaseerd op herbouw tijd van het gebouw. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen niet het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
17. Risico: Veiligheidsregio Limburg-Noord
| |
Toelichting risico: | |
In de begroting 2023 van de Veiligheidsregio Limburg-Noord is voor de raming van de post looncompensatie gerekend met een index ter hoogte van 2,3% (gebaseerd op de meest recente Macro Economische Verkenning MEV/CEP-publicatie, sector overheid van het Centraal Planbureau van september 2021). De CAO onderhandelingen zijn echter nog bezig en de verwachting is dat de lonen in 2023 gaan stijgen met ruim 9%. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 482.900 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Als gemeente Venlo leveren wij een bijdrage van ongeveer 20,7% van de totale begroting van de VRLN. Totaal ingeschat risico is € 482.900 (= € 2.332.589 * 20,7%). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
We zijn in nauw contact met de Veiligheidsregio Limburg-Noord over benoemde onderwerpen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 362.175 |
18. Risico: Regio Noord-Limburg
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo geeft, namens de acht Noord-Limburgse gemeenten, invulling aan het penvoerderschap met betrekking tot de invulling van de regionale investeringsagenda, waaronder het aanvragen van de provinciale bijdrage, het beschikken van bijdragen aan derden en het verantwoorden van (ontvangen) bijdragen. De maximale omvang van de investeringsmiddelen bedraagt €40 miljoen, waarvan 50% wordt opgebracht door de Provincie Limburg en 50% door de Noord-Limburgse gemeenten. Het aandeel van de gemeente Venlo in de regio bedraagt circa 36%. Het financiële risico bedraagt daarmee (maximaal) 36% van de (te verantwoorden) provinciale bijdrage, i.c. €7,2 miljoen aan een groot aantal afzonderlijke projecten. Het risico zal zich nooit over het geheel van al deze projecten voordoen en de verwachting is dat de maximale omvang van de investeringsmiddelen niet wordt gehaald (maar slechts voor 50%). Vandaar dat er gekozen is om 50% van het maximale financiële risico aan te houden, i.c. €3,6 miljoen. Daarnaast vervult de gemeente Venlo de werkgeversrol ten aanzien van het regiobureau, inclusief de vanuit de (Venlose) gemeentelijke organisatie ingezet personeel. Omdat de regio geen eigen entiteit is, worden deze activiteiten formeel door de gemeente Venlo uitgevoerd. Indien er na afronding van regiodeal en investeringsagenda geen nieuwe activiteiten en middelen worden gealloceerd bij de regio vervalt de (op basis van een taakopdracht) personele inzet. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit betreft 25% van €7,2 miljoen, zijnde het risico op het niet juist kunnen verantwoorden van de ingezette investeringsagenda-middelen, waardoor er een terugbetalingsverplichting ontstaat naar de Provincie Limburg. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente Venlo heeft een overeenkomst gesloten met de andere gemeenten in de regio waarbij gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk stellen voor ieders (relatieve) aandeel in het risico. Het opgenomen risico is het 'rest-risico'. Het regiobureau heeft de administratie ingericht op de noodzakelijke verantwoording. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 900.000 |
19. Risico: Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen
Toelichting risico: | |
De ambities van de rijksoverheid van klimaatakkoord hebben verstrekkende gevolgen voor het takkenpakket en omvang van de taken van de gemeente. Nieuwe taken op gebied van energie, klimaat en circulariteit waarvoor kennis en vaardigheden eigen gemaakt moeten worden. Het coalitieakkoord op rijksniveau geeft inzicht dat de ambitie op gebied van klimaat nog verder wordt vergroot en het takenpakket verder in omvang toeneemt. De gemeente hebben ook de grootste rol in de uitvoering als overheidslaag het dichtste bij de burger. Dit is zichtbaar onder andere bij de Regionale Energiestrategie, de transitievisie Warmte, Venlo klimaatadaptief maken en een volledige circulaire economie realiseren. De taakuitvoering vindt plaats samen met andere partners waaronder woningbouwcoöperaties, netbeheerders, wijkraden, instellingen, inwoners en verenigingen. De taakuitvoering is sterk groeiende terwijl de uitvoeringsmiddelen voor beleid en beheer slechts voor tijdelijke duur en niet structureel overeengekomen zijn. Onderzoeken hebben de omvang van de gemeentelijke extra middelen bepaald en de omvang en toewijzing wordt onderschreven door tal van adviesorganen waaronder VNG. Er vindt landelijk een intensieve lobby plaats (VNG en G40) om haast te maken met de structurele toekenning van de uitvoeringsmiddelen Klimaatakkoord . Het risico dat deze middelen niet structureel toegekend worden is relatief klein gelet op de status van de plannen van het rijk (besluit klimaatakkoord en rol gemeente bepaald). Ook geeft de rijksbegroting inzicht in de investeringen die het rijk wil plegen in het klimaat maar is niet duidelijk op welke wijze en in welke omvang middelen naar de gemeenten gaan. Eind 2022 is wel besloten dat voor enkele jaren middelen worden uitgekeerd maar door het ontbreken van een langdurig perspectief kunnen hierdoor ook geen langlopende verplichtingen worden aangegaan | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uit onderzoek blijkt dat de gemeente voor de uitvoering van klimaatakkoord 35 x aantal inwoners dient te ontvangen. Dit is gebaseerd op onderzoek en bevestigd door tal van adviesorganen | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De kans dat het risico zich voordoet is klein. Uitstel van handelen door de gemeente is niet wenselijk omdat de opgave fors is en resultaten op de korte termijn zijn gewenst . De organisatie dient op onderdelen toegerust te worden in kwaliteit en capaciteit om de reeds geaccordeerde plannen en projecten uit te voeren. Via lobby onderschrijft de gemeente Venlo het belang dat de rijksoverheid zo snel mogelijk duidelijkheid geeft en de gemeente daadwerkelijk middelen toekent | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
21. Risico: Calamiteiten Groenbeheer
Toelichting risico: | |
Door invloed van klimaat en klimaatverandering kunnen zich onvoorziene situaties voordoen in het beheer van groenvoorzieningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade door storm, extra uitval van groen door droogte, ziektes en plagen. En schade door invasieve soorten en/of soorten van flora en fauna die overlast geven of een bedreiging zijn voor o.a. de natuur (biodiversiteit), volksgezondheid, de economie of de veiligheid. Dit soort calamiteiten vormt vaak een risico voor de kwaliteit en de gezondheid van het groen en is daarmee een risico voor het op orde houden van de basis van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De overlast en schade zijn echter grillig en niet altijd voorspelbaar. Ervaringen uit het verleden geven daarbij niet altijd een beeld voor de toekomst. Ook kunnen er calamiteiten ontstaan die nu nog niet bekend zijn, zoals nieuwe ziektes en plagen waar nog geen plan van aanpak voor bestaat. Zo zijn momenteel Japanse duizendknopen en reuzen berenklauw twee voorbeelden van invasie en zeer ongewenste soorten die veel schade aan kunnen richten. Behalve beheersing van deze soorten is in bepaalde voorkomende situaties ook bestrijding noodzakelijk. Maar ook het verloop van de impact en de schade door de roetschorsziekte of stormschade zijn nog onvoorspelbaar. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van de financiële impact is onder andere gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de laatste jaren met betrekking tot calamiteiten en extreem weer. Tevens is een ruwe inschatting gemaakt van nog onbekende impact van ziektes, plagen en andere bedreigingen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Belangrijk is om de impact van ziektes, plagen en invasie soorten zo goed mogelijk te blijven monitoren. Locaties die bij de gemeente bekend zijn worden hiervoor opgenomen in het groenbeheersysteem. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 300.000 |
22. Risico: BTW sport project nieuwbouw zwembad en Herungerberg
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw voor sportvoorzieningen vervalt per 31 december 2023. Het Rijk neemt in 2023 een besluit over een (eventuele) vervolgregeling. Onduidelijk is hoe deze vorm gaat krijgen. Dit heeft met name invloed op de investeringen van sportfaciliteiten in de uitvoerende fase. Dit betreffen de nieuwbouw van het zwembad de Wisselslag en de sportkern Herungerberg. De verwachting is dat we 65% tot 100% van de btw gecompenseerd krijgen, afhankelijk van het aantal landelijke aanvragen. In dit risico gaan we uit van een compensatie van 65%. en een risico dat we 35% niet ontvangen via compensatie. Dit betekent een risico bedrag voor het zwembad van afgerond € 1,5 miljoen en voor de Herungerberg afgerond € 300.000,-. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. In de budgetten is rekening gehouden met een uitkering van 65% van de totale btw kosten. Het financieel risico varieert tussen een uitkering van 65% (op basis van eerdere ervaringen) tot 100%. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 65% van de kostprijsverhogende btw. Er is gekeken naar de aanvragen 2020 en 2021 en is er rekening gehouden dat het plafond meer overschreden zal worden door de prijsstijgingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 450.000 |
23. Risico: Garantstelling Provincie Laerbroeck
Toelichting risico: | |
Conform het bestuursakkoord met de Provincie (2020) wil de Provincie samen met de grondgebied-gemeenten, waterschap en Rijkswaterstaat komen tot een integrale gebiedsvisie voor Laerbroeck. Uitgangspunt voor de gemeente is het opbrengend vermogen (terugverdienen van eerdere investeringen in kassensloop) een belangrijk uitgangspunt. Voor het grondgebied van de gemeente Venlo is dit opbrengend vermogen nadien in overleg bepaald op € 2,5 miljoen. Dit initiatief is nog geen uitgewerkte grondexploitatie en maakt derhalve geen onderdeel uit van de risico’s die afgedekt zijn via de Algemene Grondreserve. In de samenwerkingsagenda "kern Blerick" is het volgende vastgelegd: "Er wordt een plan opgesteld voor het gebied Laerbroeck c.q. Baarlo-Hout-Blerick, deelgebied Tangveld, dat voorziet in een netto opbrengst voor de Provincie op dit deelgebied van € 2,5 miljoen. Een en ander zal door alle betrokken partijen in het project Laerbroeck c.q. Baarlo-Hout-Blerick binnen 1 jaar na ondertekening van deze Samenwerkingsagenda worden vastgelegd in een te sluiten bestuursovereenkomst. Mocht een dergelijke bestuursovereenkomst niet tijdig tot stand komen, dan wel de netto-opbrengst niet of niet geheel worden gehaald, staat de Gemeente garant voor genoemd bedrag". Het risico bestaat dat deze situatie zich kan voordoen en de gemeente garant dient te staan voor het bedrag. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
zie onder toelichting risico | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De basis voor de bestuursovereenkomst is reeds gelegd in het vastgestelde Afsprakenkader Baarlo-Hout Blerick, waarin een gezamenlijke (Min I&W, RWS, WL, Provincie, gemeente P&M en Venlo) inspanningsverplichting is opgenomen voor een opbrengst uit de gebiedsontwikkeling van max 5 miljoen ten gunste van de provincie Limburg. De gemeente is structureel met partijen in overleg over de totstandkoming van de bestuursovereenkomst. Vooralsnog wordt ermee rekening gehouden dat de gestelde termijn van 1 jaar tot een bestuursovereenkomst haalbaar is. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.875.000 |
24. Risico: Openbare verlichting
Toelichting risico: | |
In de gemeente Venlo onderhouden en beheren we alle lichtmasten en armaturen (± 22.000 stuks) en voor het gedeelte ‘oud Venlo’ ook het ondergrondse netwerk (verder VenloNet). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 300.000 is gebaseerd op een onderzoek uit 2014 waarin wordt gesteld dat 70% van het ondergronds net in 40 jaar kan worden vervangen voor een bedrag van € 300.000 per jaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er loopt een onderzoek naar het afstoten van Venlonet met om te kunnen bepalen of dit leidt tot lagere kosten in de toekomst. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 225.000 |
26. Risico: Uitbreiding bargeterminal
|
27. Risico: BTW Sport
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikkingstelling van sportaccommodaties. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met een lagere SPUK-uitkering dan aangevraagd . Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 250.000 |
28. Risico: Extra Armoedelasten tgv meer aanvragen vanwege energiearmoede
Toelichting risico: | |
---|---|
De energielasten voor huishoudens zijn recentelijk enorm gestegen. De daardoor ontstane extra armoede, zal naar verwachting nog steeds tot extra vraag in het armoedebeleidsinstrumentarium leiden. | |
Kans: | 50% |
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Betreft raming op basis van ervaringen uit 2022 in combinatie met analyse op wat in 2023 verwacht wordt en reeds bekend is. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Scherp de ontwikkelingen in de gaten houden en vroegtijdig ondersteuning (voorkomen) faciliteren, alsmede insteken op preventie en communicatie met onder andere hulp van het instrumentarium uit het VenloFonds. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
29. Risico: Wmo-maatwerk
Toelichting risico: | |
In algemene zin blijft de druk op de Wmo-maatwerkvoorzieningen groot. Vanwege het tekort aan (personeel in) intramurale voorzieningen stijgt het aantal ouderen dat langdurig thuis woont. Ook stijgt de omvang van de zorg- en ondersteuningsvraag van deze ouderen. In de begroting hebben we daar rekening mee gehouden op basis van de ervaringen 1e halfjaar 2022. Daar tegenover wordt het te leveren aanbod tegelijkertijd ook geremd door een toenemend personeelstekort, duidelijk zichtbaar in de Hulp bij de huishouding. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico van grote woningsaanpassingen wordt ingeschat op 200.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Met maandelijkse monitoring op de diverse producten komen de risico's beter in beeld. Gestuurd wordt op de gemaakte contractafspraken. Instroom Hulp bij het Huishouden hebben we geen autonome invloed op. Op het langdurig thuiswonen zetten we een aantal acties uit, zoals een bewustwordingscapampagne voor onze inwoners, een verhuisvoucherregeling is per 1-1-2023 ingevoerd, ondersteuning van en participatie in sociale basis van ouderen wordt aangejaagd. Een aanpak voor de inzet van buurt- en wijkbussen is in gang gezet. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
31. Risico: Project Kaldenkerkerweg Tegelen
Toelichting risico: | |
De Kaldenkerkerweg in Tegelen heeft een belangrijke verkeersfunctie. Enerzijds als ontsluitingsweg voor direct aanwonenden en bewoners van Tegelen Heide. Anderzijds vervult het een verbindende functie tussen Tegelen en Kaldenkerken voor grensoverschrijdend verkeer (o.a. fiets-, vracht- en landbouwverkeer). De werkzaamheden zijn in 2022 compleet afgerond. Voor de uitvoering van deel 2 werden we met enkele bijzondere zaken geconfronteerd. Om de veiligheid voor verkeersdeelnemers en de werknemers op het werk te waarborgen moest de weg voor 4 a 5 maanden worden afgesloten. Met name ondernemers (in Nederland en Duitsland) maakten zich daar zorgen over vanwege verminderde bereikbaarheid en/of omzetderving. Er zijn tot nog toe 3 verzoeken ingediend. Deze waren echter niet volledig, zodat nadere informatie is gevraagd. Deze zijn nog niet ontvangen. Overigens kunnen de verzoeken nog gedurende een periode van vijf jaar worden ingediend. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
In verband met de verminderde bereikbaarheid van bedrijven moet rekening gehouden met een risicopost nadeelcompensatie ter hoogte van € 200.000,-. Dit is bepaald in afstemming met team Juridische zaken. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er is onderzocht of deze werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd kunnen worden zodat verkeer gedoseerd doorgang kan vinden. Hierbij ie gekeken naar verkeersveiligheid, veilig kunnen werken, kosten, uitvoerbaarheid werkzaamheden, overlast aanwonenden, aanliggende bedrijven en andere belanghebbenden. Behoud van doorgaand verkeer is alleen mogelijk voor de aanleg van het gedeelte tussen de wildovergang en de woningen aan de grens. Gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden betekent dat de totale uitvoeringstijd ca. 2 maanden verlengd moet worden omdat deze minder efficiënt is. De weg moet evengoed 2 keer (totaal ca. 3 maanden) geheel afgesloten worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
33. Risico: Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: | |
In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Het programma van eisen is opgesteld en aanbestedingen voor de bouw zijn gestart. In 2025 zal het nieuwe zwembad geopend worden. Momenteel bevindt het project zich in de voorbereidende fase. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Met het projectteam heeft een risico-analyse plaatsgevonden. Hierbij zijn risico's geïnventariseerd voor de onderdelen kwaliteit, tijd, geld, organisatie en informatie | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De beheersmaatregelen betreffen o.a. grondonderzoek, ventilatieberekeningen en tijdige start met de inkoop van onderdelen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.337.500 |
34. Risico: Meldplicht datalekken
Toelichting risico: | |
De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gevolg van nalatige informatieveiligheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van 200.000 euro is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In 2017 is de interne procedure meldplicht datalekken geïmplementeerd waardoor het eenvoudiger is om een datalek tijdig te melden. De kans op overtreding van de meldplicht is hiermee verkleind. De kans op datalekken kan verkleind worden door middel van de in het kader van informatieveiligheid en privacy te implementeren maatregelen alsmede door opleiding en bewustmaking van medewerkers. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
35. Risico: Privacy
Toelichting risico: | |
Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Aanvullende regelgeving is opgenomen in onder meer de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet politiegegevens. De laatste is voor gemeentes sinds 2019 van toepassing. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt 20 miljoen euro. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is groot. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. Als er bijvoorbeeld één brief met persoonsgegevens naar een verkeerd adres verzonden is heeft dat veel minder potentiële financiële impact dan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens een boete op zou leggen omdat de gemeente geen verwerkingsregister heeft. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Een aantal risico's is sinds de afsluiting van een cyberriskverzekering afgedekt waardoor het restrisico minimaal is. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (wettelijke verplichting) t.b.v. intern toezicht en advisering (status: gereed). Aanstelling privacy officer t.b.v. uitvoering en implementatie gestelde kaders en advisering aan proceseigenaren (status: gereed). Inventarisatie risico's in het kader van het verwerkingsregister (wettelijke verplichting) (status: inventarisatie gereed, implementatie onderhanden). Analyse risico's d.m.v. DPIA's (status: beleid en plan van aanpak gereed, uitvoering onderhanden werk). Samenwerking: aangaan van verwerkersovereenkomsten en convenanten met externe partijen (status: achterstanden ingelopen, t.a.v. nieuwe verwerkingen continu proces). Beveiliging (zie het risico informatieveiligheid). Bewustwording en training (status: continu proces). Privacybeleid (status: gereed). Organisatorische inbedding, waaronder benoeming portefeuillehouder (status: gereed). Inrichting proces rechten van betrokkenen (status: gereed). Verantwoording (status: beleid gereed, implementatie onderhanden werk). | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
37. Risico: Informatieveiligheid
Toelichting risico: | |
Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico’s zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van “gijzelsoftware” welke computersystemen of gegevens blokkeren). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit privacywetgeving. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een hackers-aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. In geval van een beveiligingsincident waarbij een onbevoegde toegang tot het netwerk krijgt, dan krijgt de gemeente te maken met aansprakelijkheidskosten, hackers incidentkosten en kosten van het verlies van data. Het risico om slachtoffer te worden van een cyberincident is in vergelijking met vorig jaar drastisch toegenomen. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In het Plan Informatieveiligheid 2023 wordt invulling gegeven aan het uitvoeren van de maatregelen voor de BIO. Op basis van risico-inschatting worden de meest belangrijke risico’s opgepakt. In 2023 wordt het nieuwe werkconcept uitgerold, waarbij de devices waarmee gewerkt wordt gemanaged kunnen worden. Tevens zal een voorstel gedaan worden voor de continuering van de cyberverzekering voor herstelkosten, schade door bedrijfsonderbreking en aansprakelijkheid van privacy, netwerkbeveiliging, digitale afpersing. Als voorwaarde geldt dat wij onze beveiliging op orde moeten hebben. In 2023 worden naast e-learnings ook kennissessies voor privacy en informatieveiligheid gegeven om de bewustwording te vergroten. De medewerker blijft namelijk de zwakste schakel in het proces, hoe goed het technisch geregeld is. Dit komt ook uit het dreigingsbeeld dat is uitgegeven door de VNG. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
40. Risico: Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet
Toelichting risico: | |
De veranderopgave als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is groot. Er zullen functies veranderen en nieuwe ontstaan. De verwachting is dat geïnvesteerd moet worden in bijscholing van medewerkers wiens takenpakket wijzigt. Mogelijk zijn er verschuivingen nodig binnen de formatie, ook door het implementeren van de nieuwe werkprocessen. Aangezien de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt na inwerkingtreding geleidelijk voltrekken, zal de frictie naar verwachting zich over meerdere jaren uitstrijken. Risico KCC: De gevolgen van de invoering van de omgevingswet voor Publieke Informatievoorziening is afhankelijk van het succes van de informatievoorziening vooraf en op de het omgevingsloket. Voorlichting en communicatie vanuit de vakteams is cruciaal. Goede informatie op Omgevingsloket en Venlo.nl maar ook een voorlichtingscampagne vooraf voor burgers, ondernemers en bedrijven om hen op de hoogte te brengen is van belang. Indien de invoering een verhoogd aantal telefoontjes gaat opleveren voor het KCC kunnen wij dit niet opvangen met onze huidige bezetting. Dit zou een slechtere bereikbaarheid en langere wachttijden tot gevolg hebben. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Met het verschuiven van de inwerkingtreding van de Omgevingswet verschuift de financiële impact van de wet opnieuw. Omscholing medewerkers in de periode 2023-2024: €100.00 Mogelijke verschuivingen in formatie medewerkers 0,5 jaar in de periode 2024-2026: € 100.000,-. Financiële impact KCC 30.000,- opvang van verhoogd aanbod door de inzet van 1fte gedurende een half jaar flexibele inhuur vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet (nu voorzien op 1 januari 2024). Hierbij dient rekening gehouden te worden met een inwerkperiode van 1 maand. Betreft 7 maanden inhuur van 1fte Frontofficemedewerker B 1e lijn. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Tijdig en geleidelijk anticiperen op de veranderopgave van de Omgevingswet. Venlo is vroegtijdig - eind 2018 - gestart met het bijscholen van medewerkers. Bij het ontstaan van vacatures zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de nieuwe situatie. Daarbij wordt gedacht aan de nieuwe vereiste competenties alsook het niet of anders (b.v. flexibele schil) invullen van vacatures. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
43. Risico: Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: | |
In de begroting van het project is rekening gehouden met opbrengsten uit verkoop van de woonwagenstandplaatsen aan de woningcorporatie. Over de overdracht en prijzen dienen nog definitieve afspraken gemaakt te worden. De omvang van de ingerekende grondopbrengsten zijn onzeker (risico: € 350.000). Daarnaast is inmiddels gebleken dat ten behoeve van de realisatie van de standplaatsen en de rondweg een grondsanering dient plaats te vinden. De hiermee samenhangende kosten zijn opgenomen in de investeringsplanning en zullen als claim via de regulier P&C- cyclus aan de Raad voorgelegd worden. Met betrekking tot de realisatie van de standplaatsen en de rondweg is het risico aanwezig dat de te ontgraven grond civieltechnisch niet geschikt is voor hergebruik en afgevoerd dient te worden (risico € 350.000). | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Geraamde verkoopwaarde locatie en geraamd afvoerkosten niet herbruikbare grond | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voordat onomkeerbare investeringen worden gedaan in het project Kaldenkerkerweg wordt gestreefd naar meer duidelijkheid over de afname van de standplaatsen en woonwagens. Het kans op optreden van het risico wordt hierdoor beperkt. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
44. Risico: Gevolgen klimaatverandering
Toelichting risico: | |
Zomerse temperaturen van 25 graden of hoger komen gemiddeld 20 tot 40 dagen per jaar voor, de meeste in het zuidoosten en dus ook raakt dit Venlo . Dit incidenttype veroorzaakt veel economische en natuurschade vanwege extreme droogte. Daarnaast kunnen er ook doden vallen onder risicogroepen (ouderen en de minderzelfredzamen). Als gevolg van klimaatverandering lijkt Venlo ook meer te maken te krijgen met langere, aaneengesloten, perioden van extreme droogte. Dit brengt ook weer nieuwe risico’s met zich mee zoals vergroting van de kans op natuurbranden (de Peel, Meinweg en op kleinere schaal ook in Venlo) en terugval in winning van drinkwater. E woeden regelmatig (zware) stormen/windhozen door de provincie welke zorgen voor fysieke schade. In mei 2018 heeft er een tornado vlak over de grens bij Venlo in Viersen plaatsgevonden die grote schade heeft aangericht. Het gaat bij dit incidenttype ook om onbereikbaarheid van o.a. ziekenhuizen en andere vitale objecten. Door klimaatverandering neemt de kans toe op het voorkomen van extreme neerslag buien (clusterbuien). Deze korte intensieve buien kunnen binnen enkele uren tijd, wateroverlast en modderstromen tot gevolg hebben. In Venlo is in 2021 als gevolg van wateroverlast een cruciale voorziening ( ziekenhuis) geëvacueerd. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Over de negatieve gevolgen van klimaatverandering en het aanpassen van samenleving aan de klimaatverandering worden beheersmaatregelen genomen vanuit de programmalijn klimaatadaptatie. Dit richt zicht op de risico’s op gebied van hitte, wateroverlast, biodiversiteit en droogte. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
45. Risico: Grondstoffenschaarste en duurzaamheidsopgave
| |
Toelichting risico: | |
In 2022 is de grondstoffenschaarste prominent in beeld gekomen voor producenten en consumenten. Tot daarvoor was het vooral het domein van beleidsmakers in de circulaire economie. In 2022 is merkbaar geworden dat dit verstrekkende gevolgen heeft voor de economie , maatschappij en samenleving . Producten kunnen niet meer worden geleverd, worden veel later geleverd of er is sprake van forse prijsverhogingen. Mineralen, metalen en fossiele grondstoffen zijn wereldwijd slechts beperkt beschikbaar en kunnen niet worden vernieuwd. Een groeiende wereldwijde vraag en een groeiende wereldbevolking leidt tot een tekort aan natuurlijke grondstoffen. De vraag naar warmtepompen is groter dan het beschikbare aanbod, de levering van elektrische auto’s wordt vertraagd, langere levertijden van zonnepanelen. Ook het tekort aan technische vakmensen om het installatiewerk te verrichten legt spanning op de transitie en vormt een reëel risico in het behalen van de opgave. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De beheersmaatregelen zijn vooral op nationaal en mondiaal niveau gewenst. In Venlo zijn de belangrijkste beheersmaatregelen opgenomen in de programmalijn circulaire economie. Op Venlose schaal betreffen het onderzoek naar de beschikbaarheid van bestaande grondstoffen (onderzoek grondstoffenbank), de pilot circulair ambachtscentrum, het nieuwe grondstoffenbeleid, circulair bouwen, collectieve inkoop duurzaamheidsmaatregelen (isolatie, warmtepompen) en de verdere professionalisering, verbreding en opschaling van het duurzaamheidsloket de belangrijkste beheersmaatregelen. Ook zijn samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen en arbeidsmarktbeleid belangrijke beheersmaatregelen om de effecten van het risico te dempen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
46. Risico: Rente
Toelichting risico: | |
Als gevolg van de aanhoudende hoge inflatie is de rente in de loop van 2022 fors gestegen. Waar begin 2022 voor een 10-jaarslening met gelijke aflossingen nog een indicatie gold van 0,43% staat die nu (peildatum 01-02-2023, bron: BNG Bank) op 3,10 %. In onze begroting 2023-2026 houden wij rekening met 3,00% voor langlopende financieringen. De rente is op dit moment nog steeds volatiel. Daarom wordt rekening gehouden met een risico op een verdere stijging van rente naar 4,00%. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Een procent verhoging van de rente van 3,00% naar 4,00% zou cumulatief leiden tot € 300.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De rente is niet beïnvloedbaar. Leningen worden pas aangetrokken op het moment dat ze echt nodig zijn op basis van concrete plannen en begrotingen. Leningen aantrekken vooruitlopend op de daadwerkelijke financieringsbehoefte en anticiperend op rentestijgingen wordt gezien als speculatie en past niet binnen het beleid. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
47. Risico: Gladheidsbestrijding
|
---|
48. Risico: Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: | |
Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om wel alles volgens de wettelijke normen te toetsen en te controleren is 3 fte aan extra capaciteit nodig. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 25.000 |
49. Risico: Calamiteiten
|
---|
51. Risico: Effecten hoge gasprijzen en beschikbaarheid aardgas
Toelichting risico: | |
De leveringszekerheid van gas en de hoge gasprijzen zorgen voor verstoringen van de economie en maatschappij in Venlo. Door de hoge gasprijs komen veel Venlonaren in de problemen met betalen van de energierekeningen hebben minder toegang tot mobiliteit (prijzen van autobrandstoffen) of worden geconfronteerd met hogere uitgaven van producten en diensten. Gelet op de sociale structuur van Venlo is het effect groter dan gemiddeld Ook specifieke economische sectoren in Venlo worden stevig geraakt bij continuering van hoge gasprijzen. De logistiek, de maakindustrie, de aluminium industrie en de glastuinbouw. De kernsectoren van de Venlose industrie ondervinden direct hinder van een hoge gasprijs en zullen hierdoor hun activiteiten moeten beperken of staken met effecten voor de lokale economie en werkgelegenheid. Het is geen vanzelfsprekendheid dat de kosten van hoge energieprijzen kunnen worden doorgerekend. De afhankelijkheid van import van gas en beschikbaarheid is in Nederland groter en recente besluiten tot het staken van levering van aardgas raakt ook de Venlose economie. Recent is fase 1 van het bescherm en herstelplan gas in werking getreden (vroegtijdige waarschuwing). Daarna volgen maatregelen die vooral de niet-beschermde afnemers raken, waaronder de glastuinbouw en industrie in Venlo . Bedrijven in Venlo kunnen gedwongen om over te schakelen op een andere brandstof. Ook kunnen ze worden afgesloten van het gasnetwerk. Deze maatregelen zijn vergaande effecten op de glastuinbouw en industrie in Venlo en kunnen hun raken in het voortbestaan waarbij in verder vervolg ook effecten optreden naar werkgelegenheid , voorzieningen en inkomen in Venlo. De levering van gas aan woningbouw en cruciale voorzieningen zoals ziekenhuis is in het bescherm en herstelplan gas veilig gesteld (beschermde afnemers). De gasprijs werkt ook door in de financiële uitgaven van de gemeente Venlo in zijn algemeen. Zowel het resultaat als ook de samenhangende kosten van activiteiten uit de raadsprogramma’s kunnen van een structureel hogere gasprijs hinder van ondervinden | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De negatieve gevolgen van een langdurig hoge gasprijs wordt tegen gegaan door een actief energiearmoede beleid. Hierbij verstrekt Venlo inkomensondersteuning en biedt ook maatregelen en faciliteiten voor een structurele verlaging van energiekosten (energiearmoede). De beheersmaatregelen richten zich vooral op een versnelde verduurzaming van gebouwde omgeving, industrie, land en tuinbouw, energie en mobiliteit. Naast maatregelen en voorzieningen is een beheersmaatregel ook het actief doorvoeren van besparingen van energie. In het verlengde hiervan zijn beheersmaatregelen zoals het actief voorlichten , het geven van advies en het ontzorgen van de sectoren voor een versneld verduurzaming (duurzaamheidsloket). Ook is een versnelde verduurzaming van gemeentelijk een maatschappelijk vastgoed , het inventariseren van de effecten van de gasprijs op de programma’s en projecten en hierop beheersmaatregelen nemen (verduurzamen, energie besparen etc.) is eveneens noodzakelijk | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 300.000 |
53. Risico: Beschermd wonen
| |
Toelichting risico: | |
De invoering van het woonplaatsbeginsel en het daarmee samenhangende invoering van het objectieve verdeelmodel van beschermd wonen is wederom uitgesteld. Het is nog onduidelijk wanneer de invoering van zowel het woonplaatsbeginsel als het objectieve verdeelmodel gaat plaatsvinden. Met name met de invoering van het objectieve verdeelmodel gaat een risico gepaard. De maatstaven op basis waarvan de middelen voor BW worden verdeeld aan de verschillende regio's en gemeenten veranderd hiermee. Het Rijk heeft in een eerder stadium laten doorrekenen wat het nieuwe verdeelmodel voor iedere (centrum)gemeente en regio betekent. Hiervan zijn voorlopige uitkomsten bekend, op basis daarvan zijn een aantal herverdeeleffecten te verwachten. Het is echter de vraag in hoeverre uitstel van het verdeelmodel nog een aanpassing oplevert in het verdeelmodel en de voorlopige uitkomsten. Deze zijn nog niet geactualiseerd, het is dus nog onduidelijk wat dit financieel betekent voor de regio Noord- en Midden-Limburg en voor Venlo. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 284.700 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We doen een aanname dat we vanuit het Rijk gekort worden met € 1.000.000 op regionaal niveau, dus Noord- en Midden-Limburg. Op basis van de huidige financiële afspraken waarin Venlo een aandeel heeft van 28,47% in het verdeelmodel, betekent dat voor Venlo een bedrag van € 284.700 voor 2023. Na aanpassing van de verdeelsleutel in 2024 kan dit aandeel hoger of lager worden de komende jaren, ook dat is nog onduidelijk. De kans is groter dat het Venlose aandeel lager wordt, waardoor de financiële impact voor de begroting van Venlo van eventuele herverdeeleffecten ook lager wordt. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We volgen de ontwikkelingen vanuit het Rijk op de voet. Verder voeren we hierover ook regionaal het gesprek, omdat een vermindering van inkomsten direct invloed heeft op de regionale inkomsten en de hoogte van het saldo waarmee Venlo de lokale lasten van BW en MO moet financieren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 142.350 |