OVERZICHT VAN BATEN EN LASTEN EN DE TOELICHTING

Baten en lasten in de jaarrekening per programma

Programmalijn Omgeving

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

Baten

25.743

25.725

27.170

106%

1.445

Lasten

51.518

55.423

58.548

106%

-3.124

Saldo Omgeving

-25.775

-29.698

-31.378

106%

-1.679

Programmalijn Omgeving

Begroting voor
wijziging 2022

Begroting na
wijziging 2022

Rekening
2022

%

Verschil

PKB

21

21

Reserves

2.489

2.959

2.955

100%

-4

Overig

23.253

22.766

24.194

106%

1.428

Saldo baten

25.743

25.725

27.170

106%

1.445

PKB

8.672

7.753

7.965

103%

-212

Kapitaallasten

5.421

5.071

4.736

93%

336

Reserves

8.467

10.800

10.800

100%

Overig

28.959

31.799

35.047

110%

-3.248

Saldo lasten

51.518

55.423

58.548

106%

-3.124

Saldo Omgeving

-25.775

-29.698

-31.378

106%

-1.679

Beheer openbare ruimte: €1.151.000 voordeel op de baten en € 3.246.000 nadeel op de lasten
Voor de samenlevingsagenda 2020 is als gevolg van lopende toezeggingen en verplichtingen in 2022 nog een budget van € 136.000 nodig. Dit bedrag wordt omwille van de voortgang voorgefinancierd vanuit middelen voor regulier beheer en onderhoud van de openbare ruimte. We zien dat als gevolg van extreme situaties er veel kosten worden gemaakt die in 2022 beperkt zijn begroot. De kosten voor de bestrijding van de roetschorsziekte, de winterstorm, extra kosten voor de bestrijding van overlast door de bever en de droogte hebben het beschikbare budget uitgeput. De kosten voor extreem weer komen uit op € 286.000 tekort. Doordat binnen het beschikbare budget voor beheer groen niet alle budgetten volledig zijn benut, is het uiteindelijke saldo 0.
Als gevolg van het hoogwater in 2021 is de duiker Schelkensbeek in Belfeld onherstelbaar beschadigd. Met de bouw van de nieuwe duiker is € 854.000 gemoeid. Deze kosten worden gedekt door een bijdrage van het Waterschap en een tegemoetkoming van het Rijk. Voor beheer verkeer houden we voor de uitvoering van de verkeersmaatregelen drukke dagen dit jaar circa € 60.000 over, voor verkeersregelinstallaties circa € 85.000.
Daarnaast is er een eenmalige inkomst als gevolg van hoogwater ten behoeve van reddingsbrigade Nederland ontvangen. Tegenover deze ontvangst staat ook een uitgave van hetzelfde bedrag. Verder hebben we extra inkomsten vanuit kabels en leidingen door aanleg van glasvezel (€ 200.000). Ook tegenover deze extra inkomsten staan extra uitgaven voor inhuur van extra capaciteit.
Door verduidelijking in de wetgeving is duidelijk geworden dat bijdrage aan activa van derden afgeschreven moeten worden volgens de afschrijvingstermijn van deze derde partijen. Gemeente Venlo heeft een bijdrage gedaan aan het Rijk in verband met de aanleg van de A73/74. Het Rijk hanteert het kasstelsel waardoor het Rijk geen afschrijvingen toepast. Gemeente Venlo heeft de boekwaarde per 1 januari 2022 van deze bijdrage ten bedrage van € 2.200.000 afgeboekt ten laste van het exploitatieresultaat 2022.

Riolering: € 132.000 nadeel op de baten en € 426.000 voordeel op de lasten
 De opbrengt van de rioolheffing is € 330.000 gunstiger dan vooraf ingeschat. Dit heeft enerzijds te maken met meer aansluitingen dan vooraf geraamd. Anderzijds is er op het einde van het jaar nog extra opbrengsten rioolheffingen ontvangen vanuit BSGW in verband met verrekeningen van voorgaande aanslagjaren.
De negatieve afwijking van totaal € 132.000 wordt veroorzaakt doordat minder uit de egalisatievoorziening riolering onttrokken is dan voorzien. Dat komt omdat er ook minder lasten geboekt zijn, waardoor het verschil tussen de kosten en opbrengsten lager is uitgevallen dan begroot en er daarom € 463.00 minder uit de egalistievoorziening is onttrokken dan begroot.
Bij de Finrap is ingeschat dat we als gevolg van de forse prijsstijgingen voor een bedrag van € 260.000 aan extra energielasten zouden gaan krijgen. De begroting is daar op aangepast, met ook een verhoging van de onttrekking uit de egalisatievoorziening. De energielasten zijn inderdaad hoger uitgevallen, maar niet zo fors als vooraf ingeschat. Dat maakt een verschil van € 170.000 minder energielasten dan begroot en ook € 170.000 minder onttrekking uit de egalisatievoorziening dan begroot.
Voor de egalisatieberekening worden alle kosten inclusief salariskosten en kapitaallasten meegerekend in de verrekening met de voorziening. Het verschil is dan nog iets minder dan € 50.000, hetgeen door wat kleinere posten samen veroorzaakt wordt. Het bedrag van € 426.000 in dit format sluit dus niet aan op de systematiek van kostendekkendheidsberekening voor riolering.

Afval: € 273.000 voordeel op de baten en € 464.000 nadeel op de lasten
De opbrengst vanuit de afvalstoffenheffing wijkt 2,7% af van de begroting in verband met een toename van het aantal huishoudens. De papierprijzen zijn gunstiger dan begroot, hetgeen een plus van circa € 400.000 op heeft geleverd. De andere verrekenmethodiek van pmd heeft een nadeel opgeleverd van circa € 420.000 (dit heeft echter een positief effect aan de lastenkant).
Op verschillende afvalstromen zijn afwijkingen ten opzichte van de begroting, zowel positief als negatief. De grootste afwijkingen zijn € 98.000 minder kosten voor de milieustraat als gevolg van minder aanbod; -€ 30.000 composteren gft als gevolg van extra afkeur; -€ 42.000 extra kosten voor vervanging van rolcontainers; +€ 228.000 minder kosten voor grof huisvuil als gevolg van minder aanbod; +€ 300.000 minder kosten voor papier als gevolg van verrekening van kosten voorgaande jaren; +€ 717.000 minder kosten voor pmd als gevolg van een andere verrekenwijze (ook effect aan batenkant); -€ 53.000 meer kosten dan begroot voor BsGW als gevolg van verdeelmaatstaf kostentoerekening; -€ 118.000 meer kosten voor verwerking van restafval en tot slot nog een voordelige afwijking van totaal circa +€ 80.000 op diverse andere afvalstromen.
Het uitgangspunt voor het product afval is dat de baten volledig ingezet worden ter dekking van de lasten.
In 2022 waren de uitgaven lager dan vooraf geraamd. Daardoor is het overschot aan baten in een egalisatievoorziening gestort.
Die storting in de voorziening was niet geraamd en daardoor ontstaat toch een overschrijding op de baten.
Omdat in de lasten ook extracomptabele kosten voor BTW en overhead worden meegerekend, is de storting naar de voorziening hoger dan het verschil tussen de directe baten en lasten.

Service openbare ruimte: € 132.000 voordeel op de baten
Er zijn incidentele subsidie inkomsten vanuit opruimen drugsafval.

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59