4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

In 2022 hebben we volop ingezet op de verdere uitwerking van de ambities rondom de strategische infrastructuur zoals geformuleerd in de spoorvisie en havenvisie. Tegelijkertijd zijn we blijven inzetten op onze lokale en regionale bereikbaarheid, voortbouwend op de ambities van Trendsportal.  Evident is dat deze opgaven een lange adem vergen en dus niet in 2022 zijn gerealiseerd. Wel zijn er grote stappen genomen.
Onze inzet op lobby richting hogere overheden in 2022 (en voorafgaande jaren) was op meerdere terreinen succesvol. Zo zijn de stations Venlo en Blerick opgenomen in de Actieagenda Toekomstbeeld OV 2040 van het rijk, is de status van Venlo op het zogenaamde Trans-European Transport Network versterkt en is tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors besloten dat er in 2023 zogenaamde realisatiepacten worden afgesloten met Venlo en Tilburg.  Daarmee hebben Venlo en Tilburg qua aandacht en tijd een voorsprong opgebouwd op de andere bovengemiddelde knooppunten op de goederenvervoercorridors. Ook zijn er extra financiële rijksmiddelen binnengehaald. Het gaat daarbij om een Europese CEF-subsidie voor studieprojecten die nodig zijn voor de havenontwikkeling en een nationale SPUK-subsidie voor de uitbreiding van de bargeterminal. Al deze resultaten kunnen op termijn een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van onze opgaven uit de spoor- en havenvisie.
Naast water en spoor, is ook het hoofdwegennet een belangrijke pijler voor Venlo. Voor wat betreft deze modaliteit zijn er in 2022 geen noemenswaardige resultaten te benoemen. Dat geldt wel voor de vierde, nieuwe modaliteit buisleidingen. Duidelijk is geworden dat de Delta Rhine Corridor van Rotterdam naar Chemelot een afslag naar het Duitse achterland zal krijgen. Het Nederlandse deel van het tracé van deze afslag gaat vrijwel volledig over Venloos grondgebied Het gaat daarbij om buisleidingen voor waterstof, CO2, LPG, Propeen en waarschijnlijk Ammoniak. In 2022 zijn hierover constructieve gesprekken gevoerd met het rijk, provincie en het private consortium over het tracé, de kansen die dit biedt voor Venlo en het vervolgproces.
De Visie Trendsportal omvat diverse lokale en regionale projecten. In 2022 is hier verder uitvoering aan gegeven, samen met de relevante stakeholders en zijn er resultaten geboekt. Zo hebben we ook voor de Zero-Emissie Zone Venlo rijkssubsidies binnengehaald via een SPUK-regeling.

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59