Het aantrekkelijk houden van de leefomgeving.
Door het afhandelen van aanvragen omgevingsvergunningen en diverse soorten meldingen, het houden van toezicht en handhaving hierop en het afhandelen van klachten en handhavingsverzoeken hebben we een bijdrage geleverd aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving. Door het houden van toezicht zijn milieu- en bouwschade voorkomen.
- We hebben meer aanvragen voor een omgevingsvergunning (771) en principeverzoeken (307) ontvangen dan verwacht. Daar staat tegenover, dat we ook meer aanvragen buiten behandeling hebben gelaten (64) of hebben geweigerd (19). Dat komt, omdat we streven naar kortere doorlooptijden en meer transparantie. Samen met de vergunningvrije aanvragen (36), de ingetrokken aanvragen (118) en de aanvragen die afgehandeld zijn door onze ketenpartners (7) betekent dit dat we 499 omgevingsvergunningen hebben verleend. In 2022 zagen we (nog) geen effect van de stikstofproblematiek op het verlenen van vergunningen voor de grotere woningbouwprojecten, met name doordat de Natura2000-gebieden op relatief grote afstand liggen.
- We hebben initiatieven en aanvragen met veiligheidsvragen getoetst en geadviseerd en het zogenaamde groepsrisico verantwoord, binnen de kaders van het Beleidsplan externe veiligheid 2012-2015. Besluitvorming vindt plaats op basis van een integrale afweging: in voorkomende gevallen hebben de thema’s brand- en constructieve veiligheid en ruimtelijke kwaliteit de doorslag gegeven. Op regionaal niveau hebben we samengewerkt om de risico's van gevaarlijke stoffen zichtbaar te maken in de Atlas van de Leefomgeving.
- De legesinkomsten zijn hoger dan verwacht doordat de bouwkosten per project zijn toegenomen. Bovendien zijn er, ten opzichte van voorgaande jaren, meer grote projecten vergund.
- We zien een verschuiving van de inzet van bouwtoezicht van het reguliere toezicht op nieuwbouw naar de afhandeling van klachten en meldingen over bestaande bouw c.q. illegale bouw en gebruik.
- De extra inzet van toezicht en handhaving sinds 2021 met betrekking tot illegale kamerverhuur heeft ertoe geleid dat er ook meer meldingen komen. Het beëindigen van illegale verhuur veroorzaakt een extra druk op de woningmarkt omdat er meer woningzoekenden zijn.
- Voor wat betreft de uitvoering van de basistaken uit het Uitvoeringsprogramma van de RUD zien we dat het milieutoezicht conform het uitvoeringsprogramma is uitgevoerd. Tegelijkertijd zien we dat de vraag naar specifieke expertise is afgenomen, met name de behoefte vanuit de andere deelnemende gemeenten.
- Er zijn 46 controles uitgevoerd op de verplichte energiebesparing bij bedrijven. Veel van de adressen op de lijst die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft aangereikt, blijken niet onder de informatie- en besparingsplicht te vallen. De onbenutte middelen zijn in 2022 herverdeeld over andere adressen op de lijst.
- In het kader van Venlo maakt van erfgoed Erfgoud is het erfgoedregister uitgebreid met 31 nieuwe gemeentelijke monumenten bij. Het gaat daarbij ook om gebouwen uit de tijd van de wederopbouw. Dit zijn gebouwen die na de Tweede Wereldoorlog gebouwd zijn, zoals het pand van C&A aan de Vleesstraat, het Venlose NS station en het spoorviaduct aan de Roermondsepoort. Streven is om nog eens 200 objecten gefaseerd toe te voegen, maar ook om zo'n vijftig objecten te schrappen. Per saldo zal het gemeentelijk erfgoedregister straks zo'n 400 gebouwen en objecten omvatten.
Beheer en onderhoud openbare ruimte en Omgevingskwaliteit
Er is uitvoering gegeven aan het dagelijks beheer en onderhoud (regulier werk) van onder andere infra, groenvoorzieningen, afval, civiel, en mobiliteit conform de vigerende beheer- en onderhoudsplannen.
- Er is uitvoering gegeven aan de gemeentelijke zorgplichten voor stedelijk waterbeheer volgens het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en de daarbij behorende uitvoeringsprogramma’s GRP (2020, 2021 en 2022). Er zijn in 2022 63 aanvragen voor rioolaansluitingen afgehandeld. In het kader van “basis op orde” zijn we gestart net het baggeren van vijvers (stedelijk oppervlaktewaterbeheer). Daarnaast hebben we een plan voor de aanpak opgesteld voor de overlast door bevers.
- Vanuit de reserve "Basis op orde openbare ruimte" heeft eind 2021 een aanbesteding plaatsgevonden voor het groot onderhoud en omvormingen van groenvoorzieningen . In het eerste kwartaal van 2022 zijn deze werkzaamheden (aanplant 296 bomen en 9.300 m 2 heesters en bodembedekkers) gestart op meer dan 100 locaties in heel de gemeente Venlo. Daarnaast is er een plan van aanpak opgesteld voor Japanse Duizendknoop.
- Het Integraal Onderhoudsbestek 2023 is aanbesteed. Dit bestek geeft vanaf 2023 uitvoering aan zowel het dagelijks beheer en onderhoud de openbare ruimte als ook – middels een raamovereenkomst – mogelijkheden voor de uitvoering van groot onderhoud en omvormingen voor beplantingsvakken. Ook heeft de aanbesteding plaatsgevonden van het Bomenbestek 2023 voor vrijwel alle beheerstaken op het gebied van bomen . Aangezien onze visie op het boombeheer in ontwikkeling is, is dit contract is al zodanig opgesteld dat hierop geanticipeerd kan worden.
- In 2022 is gewerkt aan een begrotingsvoorstel voor het structureel vastleggen van budget voor groot onderhoud en omvormingen van alle groenvoorzieningen: "basis op orde houden". In het bijzonder is gewerkt aan een voorstel voor de voorbereiding en realisatie van de vervanging van de bomen in Arcen.
- Om de kwaliteit van de openbare verlichting op peil te houden en om meer energiezuinige verlichting aan te brengen hebben we in 2022 1500 armaturen vervangen naar LED, 340 lichtmasten vervangen en 2 kilometer ov-kabel gesaneerd.
- We hebben in 2022 zo'n 3000 meldingen van graafwerkzaamheden voor het leggen van kabels en leidingen in de openbare ruimte verwerkt en 470 vergunningen afgegeven voor de grotere trajecten.
- In 2022 zijn we gestart met meerjarig programmeren en regie te voeren op de integrale en gebiedsgerichte aanpak van vervangingsinvesteringen en groot onderhoud: het ont wikkelend beheer . Daarmee spelen we in op de behoefte van de burger betrokken te zijn en mee te doen bij de openbare ruimte. In 2023 starten we met de uitvoering van de eerste projecten op basis van deze methode.
Lopende het jaar zijn meerdere projecten in de openbare ruimte voorbereid en gerealiseerd (ook ten behoeve van programma's Centrumstad en Welvarend Venlo).
- De voorbereiding van de aanbestedingen ten behoeve van de uitbreiding van Bargeterminal Venlo (realisatie in 2023), de Onderdoorgang Vierpaardjes (realisatie komende 3 jaar) en Kazernekwartier samen met West8 (realisatie komende 5 jaar).
- De realisatie van projecten zoals bijvoorbeeld de Lage Loswal, Keulsepoort en de opwaardering Glastuinbouwgebied Meelderbroek. Daarnaast hebben projecten van diverse woningbouwcoöperaties en ontwikkelaars begeleid, voorbereid en gerealiseerd.
Hoogwaterbescherming
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een overkoepelend rijksprogramma om de dijken in Nederland veilig te maken en te houden. De uitvoering daarvan is belegd bij het waterschap. Het realiseren van veilige en duurzame dijken staat vaak niet op zichzelf, maar raakt ook de openbare ruimte. Vanuit de gemeente wordt ingezet op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en waar mogelijk slim combineren van opgaven.
- In november heeft het rijk ingestemd met de verdere verkenning van de pilot Vierwaarden (dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling) in het kader van Integraal Rivier Management en de intentie uitgesproken om extra middelen toe te kennen aan de gebiedsontwikkeling Baarlo – Hout-Blerick.
Naar aanleiding van het hoogwater in de zomer van 2021 hebben alle betrokken overheden gewerkt aan het Programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg met als doel Limburg waterveiliger te maken voor de toekomst. Vanuit Venlo hebben wij actief bijgedragen aan de totstandkoming van de bestuursovereenkomst die in juli is getekend door rijk, provincie en waterschap. Het Programma gaat aan de slag met het vergroten van de capaciteit van de afvoer van beken en zijrivieren, meer rekening houdend met de waterhuishouding bij de inrichting van de ruimtelijke ordening én met het verhogen van het klimaatbewustzijn van inwoners.
Implementatie Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zijn wederom uitgesteld omdat het (landelijke) Digitale Systeem Omgevingswet (de noodzakelijke digitale ondersteuning van de beoogde veranderingen) nog niet goed (genoeg) functioneert. Desalniettemin zijn in 2022 organisatiebreed en in nadrukkelijke samenhang met onze netwerkpartners, verdere voorbereidingen getroffen van de implementatie van de Omgevingswet. Dit geldt zowel voor de 'harde' aspecten (systemen, ICT, processen) als de 'zachte' (cultuurverandering in de organisatie).
- De nieuwe werkwijze voor vergunningverlening via de intake- en omgevingstafels is verder uitgerold in de organisatie. Onze ervaringen hebben we gedeeld met andere gemeenten en ketenpartners via verschillende werkgroepen van de VNG.
- De benodigde aanpassingen van de verordeningen voor wat betreft de leges, de Adviescommissie Erfgoed en Welstand en Uitvoering en Handhaving zijn voorbereid en gereed voor vaststelling (2023).
- Ter voorbereiding van de nieuwe Omgevingsvisie (2024 gereed) en het nieuwe Omgevingsplan (2029 gereed) is voor beide planvormen een Nota van Uitgangspunten opgesteld.
- In lijn met de doorontwikkeling van het wijkgericht werken (burgerbetrokkenheid) is het participatiebeleid ten behoeve van de Omgevingswet opgesteld. Daarbij heeft afstemming plaatsgevonden met de lijst van buitenplanse omgevingsactiviteiten waar het Adviesrecht van de raad van toepassing is.
- De consequenties van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zijn op hoofdlijnen uitgewerkt voor wat betreft financiën (legesinkomsten), personeel, processen en werklading.