2. Leefbaar Venlo

Dienstverlening

We geven een beknopt overzicht van opmerkelijke resultaten en ontwikkelingen.

  • De gemeente Venlo was in 2022 beter telefonisch bereikbaar dan in het jaar ervoor. De gemiddelde wachttijd bedroeg iets meer dan een halve minuut. Het klantcontactcentrum (KCC) heeft in 2022 ongeveer 75.000 telefoontjes beantwoord.
  • Verschillende burgerzakenproducten zijn in 2022 toegevoegd aan de lijst van diensten die mensen nu ook online kunnen afnemen op www.venlo.nl. Voorbeelden zijn de verklaringen omtrent gedrag (VOG), melding van vermiste reisdocumenten en geboorteaangifte (live begin 2023).
  • Op de website venlo.nl kunnen mensen nu ook chatten met een medewerker.
  • De organisatie rond de gemeenteraadsverkiezingen in maart is naar behoren verlopen. Hierbij moesten ook de coronamaatregelen nog in acht worden genomen.
  • Vanuit het buitenland hebben we meer dan 2.500 nieuwe inwoners ingeschreven, van wie ongeveer 600 uit Oekraïne. Een jaar geleden lag dit aantal vestigers uit het buitenland rond de 1.500.
  • Venlo heeft in 2022 ruim 32.000 burgerservicenummers verstrekt aan mensen die vanuit het buitenland tijdelijk in Nederland komen werken (registratie niet-ingezetenen, RNI).
  • Om op klantgemak bij dienstverlening te kunnen sturen zijn in 2022 per kanaal instrumenten ontwikkeld om te meten hoe de afnemers onze dienstverlening ervaren. Deze metingen vormen de basis voor de indicator klantgemak die met ingang van de begroting 2024-2027 zal worden gerapporteerd.

De wijkgerichte aanpak is versterkt.

  • De projecten vallende onder traject buurtbudget in de wijken Klingerberg, Venlo-Oost-Zuid, Tegelen - Op de Heide en Venlo Centrum-Noord zijn in 2022 uitgevoerd. Er is een start gemaakt met de evaluatie van het instrument buurtbudget. De evaluatie wordt in 2023 afgerond.
  • Vanuit het SAM-fonds zijn in 2022 88 bewonersinitiatieven mogelijk gemaakt.
  • Het wijkwethouderschap is in 2022 geëvalueerd en wordt in de huidige vorm doorgezet.
  • In 2022 is een werkwijze ontwikkeld voor micro-initiatieven. Vanaf 2023 is er een budget beschikbaar voor micro-initiatieven.
  • In 2022 is het beleidskader Burgerbetrokkenheid en Participatiebeleid Omgevingswet opgesteld. Het participatiebeleid Omgevingswet is op 25 januari 2023 vastgesteld en het beleidskader Burgerbetrokkenheid wordt in Q2 2023 ter besluitvorming aangeboden.
Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59