Beheerareaal:
Het beheerareaal wegen omvat hoofdwegen, wegen in wijken, fiets- en voetpaden, wegen buiten de bebouwde kom en onverharde wegen. Daarnaast valt het wegareaal te verdelen in verhardingssoort zoals in onderstaande tabel is weergegeven.
Het beheerareaal civiele objecten omvat circa 800 objecten, waarvan nog een deel geïnventariseerd/geïnspecteerd moet worden.
Wegen in m2 | |
---|---|
Asfalt | 3.378.608 |
Elementen | 2.770.427 |
Onverhard | 66.242 |
Beton | 101.991 |
Onbekend | 255.555 |
Totalen | 6.572.823 |
Civiele objecten in stuks | |
---|---|
Brug | 110 |
Duiker | 30 |
Geluidswal | 1 |
Hekwerk | 30 |
Kademuur | 33 |
Muur | 83 |
Schanskorfconstructie | 26 |
Spoorwegovergang | 9 |
Trap | 178 |
Tunnel | 20 |
Vlonder/steiger | 11 |
Wildrooster | 8 |
Wildtunnel | 3 |
Drijvende steiger | 3 |
Jachthaven | 1 |
Golfbreker/steiger | 1 |
Meerpaal | 4 |
Duikers en oeverbeschoeiingen (niet geïnventariseerd) | 250 |
Totalen | 801 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
Het beoogde maatschappelijke resultaat is het beheren en in standhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving. De kwaliteitsniveaus zijn in 2018 door uw raad vastgesteld in het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten en Wegen 2018-2027.
Het minimale kwaliteitsniveau van de wegen in de gemeente Venlo is daarmee vastgesteld op kwaliteitsniveau C (sober). Het kwaliteitsniveau van alle Civiele Objecten is vastgesteld op het instandhoudingsniveau, met als enige uitzondering het kwaliteitsniveau van de tunnel onder het Koninginneplein in Venlo. Dat is vastgesteld op het welstandsniveau.
Actuele onderhoudstoestand:
De afgelopen jaren heeft gemeente Venlo de CROW-richtlijn (minimaal C) als kwaliteitsambitie voor wegen en verhardingen gehanteerd. De huidige kwaliteit (2022) wordt aan deze richtlijn gespiegeld om te peilen in hoeverre de kwaliteitsambitie in de afgelopen vier jaar is waargemaakt en wat de huidige uitgangspositie is.
In de maanden maart tot en met augustus 2022 is van alle verhardingen in Venlo de kwaliteit gemeten via een visuele inspectie. Vanuit deze inspectiecijfers is de huidige kwaliteit van onze verhardingen bepaald en in beeld gebracht conform de wegbeheersystematiek van CROW. Hierbij is vanuit de technische kwaliteit ook de vertaalslag gemaakt de beeldkwaliteit.
Voor civiele objecten geven de inventarisatie en inspecties het grootste deel van de actuele onderhoudsbehoefte weer. Hierbij wordt de landelijke norm NEN 2767 gehanteerd. Deze behoefte is vertaald in benodigd onderhoudsbudget om een veilige onderhoudstoestand van de civiele objecten te borgen.
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel:
Het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten 2018-2027 is opgesteld op basis van de methode ‘risico gestuurd beheer’. In plaats van cyclisch onderhoud wordt bij deze methode pas onderhoud gepleegd als het nodig is. Landelijke ervaring leert dat dit voordeliger is en kapitaalsvernietiging voorkomt.
Het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 is opgesteld op basis van de landelijk erkende CROW-methodiek voor weginspecties.
Beide onderhoudsplannen zijn opgesteld overeenkomstig de beleidslijnen uit de ‘Nota reserves en voorzieningen’, september 2013. De Meerjaren-onderhoudsplannen Civiele Objecten en Wegen worden vijfjaarlijks bijgesteld aan de hand van inspecties waarin de ontwikkeling van de onderhoudsbehoeftes en het benodigd onderhoudsbudget wordt opgenomen en aan uw raad wordt voorgelegd. In de ‘Meerjarenplan voorziening Groot Onderhoud Wegen’. In 2022 is het Meerjaren Onderhoudsplan Verhardingen herzien maar nog niet ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad omdat er financiële consequenties (als gevolg van inflatie correctie) verbonden zijn aan dit Meerjaren onderhoudsplan. De besluitvorming hierover wordt gekoppeld aan de begrotingsbehandeling zodat een integrale budgetafweging plaats kan vinden.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar):
De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten worden gedekt uit de voorziening ‘groot onderhoud Civiele Objecten’. Uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden op basis van de inspecties past binnen de door uw raad beschikbaar gestelde middelen. De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 worden gedekt uit de voorziening groot onderhoud wegen.
Zijn er knelpunten betreffende de beschikbare onderhoudsbudgetten:
Afgelopen jaren is er geen rekening gehouden met indexatie van de kosten, hierdoor is er anno 2023 te weinig budget beschikbaar om het reguliere beheer wegen en verhardingen conform beheerplan uit te voeren.
Er waren geen knelpunten in de beschikbare onderhoudsbudgetten Civiele Objecten.
Realisatie 2022:
In 2022 heeft het reguliere beheer van alle verhardingen plaatsgevonden waarbij nadrukkelijk de koppelkansen zijn gezocht met andere opgaven in de openbare ruimte (ontwikkelend beheer).
Het nieuwe Meerjaren-onderhoudsplan civiele objecten 2023-2032 is in september door de raad vastgesteld.
In 2022 zijn twee bruggen vervangen in het Vijverhofpark. Op diverse locatie in Venlo zijn oeverbeschoeiingen vervangen. Van meerdere bruggen zijn de houten loop- en fietsvlakken vervangen. In Venlo Zuid en Velden zijn keermuren (incl. afdekkingen) hersteld en is de muur in het Beatrixpark hersteld.