PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.
De ratio weerstandscapaciteit is een hulpmiddel om het weerstandsvermogen te kunnen meten en bestaat uit de relatie tussen het risicoprofiel (de benodigde weerstandscapaciteit) en de beschikbare middelen om eventuele tegenvallers op te vangen (beschikbare weerstandscapaciteit).

Bij de berekening van de ratio weerstandscapaciteit gelden de volgende beleidsuitgangspunten:

  • De gemeenteraad heeft de risicobereidheid als volgt geformuleerd: "De gemeente Venlo moet geen risicomijdende gemeente zijn. Risico's dienen inzichtelijk gemaakt en genomen te worden. Dit houdt in, het voeren van een risicomanagement waarbij ook naar de dekking wordt gekeken en waarin alle soorten risico's worden weergegeven."
  • De minimale omvang van de algemene reserve is vastgesteld op € 9 miljoen.
  • De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit:
  • de algemene reserve
  • de post onvoorzien
  • de algemene grondreserve
  • De (overige) bestemmingsreserves worden niet meegenomen bij de bepaling van het weerstandsvermogen en de berekening van de ratio weerstandscapaciteit.
  • De streefwaarde van de ratio weerstandscapaciteit ligt tussen 1,4 en 2,0 (classificatie: ≥ 1,4 < 2,0). Het gemeenschappelijk financieel toezichtkader van provincies geeft bij deze classificatie 'ruim voldoende'.
  • De benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend door de financiële impact van het risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
  • De volgende kanspercentages worden gehanteerd bij inschattingen van risico's: 10%, 25%, 50% en 75%.
  • Risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit.

De gemeentelijke weerstandscapaciteit bedraagt per 31 december 2022 € 93.878.000 en bestaat uit de algemene reserve, de post onvoorziene uitgaven en de algemene grondreserve.

JRK 2021

BGR 2022

BGR 2022*

JRK 2022

Algemene reserve

77.838

72.780

83.641

83.878

Post onvoorzien

359

539

539

Algemene grondreserve

10.000

10.296

9.525

10.000

Beschikbare weerstandscapaciteit (A)

88.197

83.615

93.705

93.878

Benodigde weerstandscapaciteit (B)

41.598

37.415

49.110

50.588

* Begroting 2022 na wijziging (na actualisatie risico's en reserves t.b.v. BGR 2023).

De ratio aanwezige buffer/benodigde buffer bedraagt 1,86. De ratio wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door de aanwezige/benodigde weerstandscapaciteit. De waarde van de ratio boven de 1 betekent dat de gemeente Venlo over voldoende middelen beschikt om eventuele tegenvallers op te vangen.

De beschikbare weerstandscapaciteit is ten opzichte van de Programmabegroting 2022 met € 0,17 miljoen toegenomen.De benodigde weerstandscapaciteit is in vergelijking met de Programmabegroting 2022 met € 1,48 miljoen toegenomen.

Voor de Jaarstukken 2022 zijn de risico’s die de gemeente loopt geactualiseerd. De omvang van de risico’s bedraagt € 50.588 miljoen. De toename wordt per saldo veroorzaakt door een mix van nieuwe-, gewijzigde- en vervallen risico's.
De volgende nieuwe risico’s zijn opgevoerd:

  • Toename bezetting beschermd wonen

Onderstaande risico’s zijn in vergelijking met de programmabegroting vervallen:

  • Een juridisch risico
  • Budget inkomensondersteuning (lasten)
  • Budget inkomensondersteuning (baten)
  • Extra armoedelasten t.g.v. ontbrekende rijkscompensatie
  • Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed
  • Risico falen project Hagerhof
  • Stadskantoor
  • Toeristenbelasting
  • BTW compensatiefonds
  • Lagere baten evenementen, drank, horeca en terrassen
  • Dagbesteding GGZ-cliënten
  • Lagere inkomsten leges Omgevingsvergunningen door bezwaar en beroep
  • Lagere inkomsten leges Omgevingsvergunningen door minder bouwinitiatieven
  • Dotatie voorziening APPA

De grondexploitatie risico's zorgen per saldo voor een afname van € 0,7 miljoen van de benodigde weerstandscapaciteit in vergelijking met de Programmabegroting 2023. De mutatie wordt met name veroorzaakt door de verlaging van de risico's met betrekking tot de grondverkoop, bouw- en woonrijp maken en de toename van het risico plankosten.

Deze pagina is gebouwd op 05/10/2023 10:49:57 met de export van 05/10/2023 10:17:59