Onderwijsachterstanden beleid (OAB) /gelijke kansen 2 tot en met 12 jaar
Het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking is in 2022 verder doorgezet, onder andere door nieuwe ontwikkelingen en samenwerkingsvormen (bijvoorbeeld de samenwerking tussen scholen in stadsdeel Blerick). Binnen de pijlers spelen vele projecten.
Binnen de pijler "doorgaande ontwikkeling" voeren we ons onderwijsachterbestandenbeleid uit. Hierbij zetten we in op versterking tussen kinderopvang en school. In totaal hebben 20 koppels van kinderopvang en school een actieplan uitgevoerd waarvoor we subsidie beschikbaar hebben gesteld. Ook is veel aandacht geweest voor bestrijding van armoede bij gezinnen met kinderen op de basisschool. Hiervoor hebben we subsidie verstrekt aan het Jeugdeducatiefonds tot en met schooljaar 2026-2027. Inmiddels zijn 17 basisscholen aangesloten bij het jeugdeducatiefonds. Hiermee hebben we invulling gegeven aan de motie die u eind 2021 heeft ingediend. Ook is vanuit het Venlo-fonds schoolfruit en lunches (voor kinderen in armoede) verstrekt.
Venlose scholen zijn gaan deelnemen aan de Rijke Schooldag. Kinderen en jongeren krijgen de kans hun talenten optimaal te ontwikkelen ongeacht hun afkomst of achtergrond. Binnen een aantal scholen worden naast het reguliere aanbod extra activiteiten aangeboden op het gebied van sport en cultuur, en kunnen kinderen kennismaken met het aanbod binnen de wijk.
We subsidiëren de Taalklassen binnen het primair onderwijs. Oekraïense jongeren hebben op deze manier een onderwijsplek gevonden waarbij ze deskundige begeleiding en ondersteuning ontvangen en les krijgen in de Nederlandse taal. Dit geldt ook voor Oekraïense jongeren in de kinderopvang en voor jongeren die onderwijs krijgen aangeboden binnen de Internationale Schakelklassen (ISK) van OGVO.
Deze ISK-klassen hebben te maken met een tekort aan vakdocenten, waardoor wij hebben moeten werken met een wachtlijst. We hebben daarbij voor een overbruggingsprogramma gezorgd. We hebben daarnaast Gilde Opleidingen gevraagd om te ondersteunen op het gebied van taalonderwijs en beroepsopleiding aan Oekraïense jongeren.
Passend onderwijs
Voor het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2022 en verder is met de schoolbesturen primair- en voortgezet onderwijs overleg gevoerd om te komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen.
De druk op de Venlose (voortgezet) speciaal onderwijsvoorzieningen is toegenomen. De groei van het aantal jongeren dat behoefte heeft aan extra ondersteuning en het tekort aan docenten was voelbaar. Door de grotere instroom van leerlingen en het hogere aantal aanmeldingen bij VSO de Velddijk, heeft Onderwijsgroep (OG) Buitengewoon voor deze school een leerlingenstop moeten inlassen. Door uitbreiding van de capaciteit binnen VSO de Velddijk is voor een aantal van deze jongeren een oplossing gevonden en een aantal jongeren heeft een onderwijsplek buiten de gemeente Venlo gevonden.
Hoogbegaafde jongeren met een extra uitdaging blijven onze aandacht vragen. We subsidiëren de permanente voorziening die is gestart op locatie Talentencampus, voor basisonderwijs en ondersteuning aan deze jongeren. Deze voorziening wordt geleid door OG Buitengewoon. Daarnaast subsidiëren we een inloopklas binnen het voortgezet onderwijs (Valuascollege). Zowel bij het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs betreft het leerlingen welke dreigen uit te vallen (of al eerder zijn uitgevallen). Samen met het onderwijs proberen we tot structurele oplossingen te komen voor deze jongeren.
Leerlingenvervoer
We hebben beleidsregels opgesteld voor het leerlingenvervoer waarbij we de ervaringen hebben verwerkt van de afgelopen jaren.
Verder is ingezet op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van jongeren. Dit kan ook helpend zijn bij het vinden van een (passende) baan: de desbetreffende jongere kan dan mogelijk nagenoeg zelfstandig reizen naar zijn (passende) werkplek. Daarnaast is samen met de regiogemeenten in Noord-Limburg een Europese aanbesteding voor het aangepaste vervoer afgerond.
Onderwijshuisvesting
De renovatie van mytylschool Ulingshof is afgerond: Ulingshof heeft zich ontwikkeld tot een kindcentrum. Verder is de renovatie van kindcentrum (samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang) Openbare Basisschool de Koperwiek afgerond. Bij deze projecten werd tevens een verbetering van het ventilatiesysteem en de luchtkwaliteit gerealiseerd. Bovendien zijn we gestart met de uitbreiding van de Taalbrug (SO) en renovatie van de Rudolf Steinerschool.
Plannen voor basisschool De Toermalijn, basisschool Groeneveld (inclusief uitbreiding) zijn uitgewerkt. Op beide locaties ontstaat eveneens een kindcentrum. Ook de plannen voor nieuwbouw voor SO/VSO de Wijnberg zijn verder uitgewerkt en in 2023 wordt gestart met deze nieuwbouw.
OG Buitengewoon is gestart met een haalbaarheidsonderzoek naar renovatie voor het schoolgebouw van praktijkonderwijs ’t Wildveld en nieuwe huisvesting voor VSO de Velddijk, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeftes van beide scholen.
In januari 2022 zijn we een nieuwe doordecentralisatieovereenkomst met OGVO overeengekomen en is herfinanciering van het bestaande vastgoed en financiering van nieuwbouwplannen (tot stand gekomen. Medio 2022 heeft OGVO kenbaar gemaakt over te willen gaan tot een nieuwe koers. We hebben richting OGVO kenbaar gemaakt dat deze (mogelijke) nieuwe koers niet "conform" de afgesloten doordecentralisatieovereenkomst is. Daarbij hebben we de bereidheid uitgesproken om in het belang van onze jeugdigen die in Venlo onderwijs genieten, met elkaar in overleg te treden.
Voortijdig SchoolVerlaters (VSV)
Wij zijn voor de VSV-aanpak centrumgemeente voor Noord- en Midden-Limburg. Deze regio scoort in de definitieve cijfers 2020-2021 met een VSV-percentage van 1,63 beter dan het landelijk gemiddelde van 1,88 (gepubliceerd november 2022). We scoren zelf met een percentage van 2,10 echter boven het landelijk gemiddelde. Bovendien is het percentage VSV-ers gestegen, zowel in de regio als in Venlo (definitieve percentages 2019-2020: regio 1,53% en gemeente Venlo 1,65%).
Naar aanleiding van de stijging van het aantal VSV-ers hebben we nader onderzocht waar deze jongeren uitgevallen zijn (dat bleek voornamelijk op niveau 2 MBO) en gekeken of er specifieke oorzaken zijn voor het voortijdig schoolverlaten. Dat was echter niet het geval.
Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie gaat over het verbeteren van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden. In 2021 is eerst een regionaal Beleidsprogramma Laaggeletterdheid 2022-2025 is opgesteld waar volwasseneneducatie onderdeel van is geworden. Hierna zijn we gestart met het opstellen van een lokaal uitvoeringsprogramma laaggeletterdheid dat begin 2023 ter besluitvorming aan het college voorligt.
Oekraïense vluchtelingen hebben deelgenomen aan taallessen op de opvanglocaties. Hiervoor is een aanpak ontwikkeld waarbij de professionele taaldocenten van Gilde Educatie een speciale cursus hebben ontwikkeld en vrijwilligers trainen en begeleiden die de groepslessen verzorgen, zodat de vluchtelingen snel hun weg kunnen vinden in Venlo.
We hebben een pilot ‘duidelijke taal’ uitgevoerd bij de Sociale Wijkteams met als doel het eigen taalgebruik helderder en begrijpelijker te maken voor onze inwoners. In deze pilot is ingezet op het veranderen van het taalniveau, de boodschap en de toon van de brieven en teksten van de gemeente.
Inburgering
Met ingang van 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. In 2022 zijn 82 deelnemers onder de nieuwe wet gestart met hun inburgering. Deze kandidaten volgen de Venlose aanpak waarin ze niet alleen de verplichte onderdelen doorlopen, maar waarbij we juist een hogere zelfredzaamheid nastreven. Om dit te bereiken leren onze deelnemers de Nederlandse taal, wordt hun vaardigheden bijgebracht en worden ze actief gestimuleerd om vanaf dag 1 deel te nemen aan de samenleving. Deze aanpak levert niet alleen enthousiaste deelnemers op, maar ook betrokken partnerorganisaties in onze gemeente.